Tips på tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaNy
    • September 2006
    • 11

    Tips på tetror

    Hej!

    Jag är alldeles ny här och jag är nybörjare på akvarier också. Jag skall precis starta upp ett 112 liters kar och undrar om någon kan tipsa om någon trevlig tetra att börja med. (Förutom neon och kardinal som jag tycker är lite "för" färgranna .)

    Förutom tetrorna hade jag tänkt att ha ett par nyckelhålsciklider, en mal och några räkor, alternativt ett par pansarmalar.

    Tack på förhand
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hej MaNy!

    Välkommen till akvarieträsket

    Glödbandstetra tycker jag är mycket fina: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=437

    Kolla även koppartetra: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=434

    Och har du sett svart neontetra? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=448

    Citrontetra brukar se ganska bleka ut i affären men blir jättefina när de kommer till ett välinrätt akvarium och färgar ut: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=451

    Rosentetra om du tycker det är snyggt med rödaktiga fiskar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=453

    Vad är det för mal du syftar på? Det finns otaliga olika mal-arter med en mängd olika egenskaper och behov beroende på art.

    Ett par pansarmalar bör man inte ha. De är ju stimfiskar och ska inte vara färre än 5-6 individer. Tänk även på att man ska ha fin sand som bottenmaterial i fall man vill ha pansarmalar.

    Tillbaka tilltetrorna. Även dessa är stimfiskar, så du bör ha minst 8-10 individer av varje art. När man startar upp ett akvarium ska man dock börja med väldigt få fiskar under den första månaden och sen successivt öka antalet individer under de kommande månaderna. Skulle du börja med för många fiskar är risken överhängande att du får en giftig ammoniak-och nitritspik med skadade och döda fiskar som resultat. Så i fall du vill börja med tetror tycker jag inte du ska ha fler än absolut max 5 under den första månaden. Du får komplettera stimmet sen.

    Lycka till!
    Senast redigerad av batski; 13 September 2006, 00:05.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • MaNy
      • September 2006
      • 11

      #3
      Tips på tetror

      Tack för svaret Batski!

      Malen jag funderar på är en skäggmunsmal. Jag har fått för mig att en sådan skulle kunna klara sig ensam. Jag försöker undvika att få för fullt i karet. Därför blir det nog räkor istället för pansarmalar om de hellre vill vara i stim.

      Men till tetrorna: Jag tyckte alla de som du föreslog verkade fina. Hur är de i humöret? Är de väldigt livliga och nyfikna? Det är kul med fiskar som är lite nyfikna men samtidigt vill jag inte att de skall skrämma nyckelhålscikliderna, som jag är väldigt svag för.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av MaNy
        Malen jag funderar på är en skäggmunsmal. Jag har fått för mig att en sådan skulle kunna klara sig ensam. Jag försöker undvika att få för fullt i karet. Därför blir det nog räkor istället för pansarmalar om de hellre vill vara i stim.
        Ja det stämmer att skäggmunsmalar/ancistrusar kan vara för sig själva. Fast ditt akvarium är tyvärr lite för litet för en skäggmunsmal. Men om du ska ha räkor behöver du inte en ancistrus eftersom räkorna även äter alger.

        Ursprungligen postat av MaNy
        Men till tetrorna: Jag tyckte alla de som du föreslog verkade fina. Hur är de i humöret? Är de väldigt livliga och nyfikna? Det är kul med fiskar som är lite nyfikna men samtidigt vill jag inte att de skall skrämma nyckelhålscikliderna, som jag är väldigt svag för.
        Jag kan inte tänka mig att någon av de tetrorna skulle skrämma nyckelhålscikliderna. Koppartetrorna är nog de livligaste av de som jag tipsat om. Glödbandstetrorna är ganska lugna och skulle nog passa fint ihop med cikliderna. De kommer iaf från samma land
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Rosentetror vill jag slå ett slag för. Batski nämnde ju också dom.
          Fina tetoror där hanarna "showar" för att imponera på honorna.

          När det gäller räkorna så är dom också stim"fisk". Man rekomenderar väl att man bör ha bortåt en 10 st om man har dvärgräkor men dom blir troligvis mat åt dina ciklider. I så fall kan jag tänka mig att vuxna amano räkor eller Glasräkor skulle passa.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          • MaNy
            • September 2006
            • 11

            #6
            Tack för svaren
            Rosentetrorna lät ju också roliga. Det blir nog antingen dem eller glödbandstetran. Jag får fundera lite till. Sen få man se vilka som är finast när man kommer till affären.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Rosentetrorna kommer antagligen att vara lite bleka i affären, så låt dig inte luras av det. De färgar ut sen när de kommer till en schysst miljö.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                #8
                Liten smycketetra! Min absoluta favorit bland de mindre tetrorna. Snäll, liten och rolig att titta på!
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                Arbetssätt...