Leporinus fenbitare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • apisto
    • June 2002
    • 41

    Leporinus fenbitare?

    Hejsan!

    Skulle vara tacksam för lite information angående detta ämne. Jag har hört olika synpunkter på hur Leporinus kan vara gentemot andra fiskar, framförallt gäller det fiskar med utdragna och långa fenor.Den art jag undrar över är L.Arcus, i litteratur står det att detta är en fredlig stimfisk. Jag har aldrig själv sett att de har varit speciellt aggressiva men det finns fisk i samma kar som har trasiga fenor, kan det vara L.Arcus som är boven. Är det någon som kan eller har erfarenhet om detta svara så snabbt som möjligt, vill veta eftersom det är tänkt att S. Daemon skall gå i samma kar och då vill man ju gärna att deras långa fina fenor skall få vara intakta.

    Mvh Jesper
  • Ps.Daniel
    • October 2002
    • 366

    #2
    Hej!



    Växtätare. I akvarium äter den alger och växter, men den tar också vanligt akvariefiskfoder. Vegetabiliskt tillskott i kosten är absolut nödvändigt.
    Den har aldrig odlats i akvarium och man känner ite till så mycket om dess lekbeteende, men den är sannolikt romspridare bland växter.
    Läppstifts-leporinusen är en relativt fredlig art (kan vara aggressiv mot andra av samma art) som trivs bäst om den får gå i ett litet stim på 5-6 st i ett rejält stort akvarium med flera gömställen. Dess storlek gör dock att den är svår att hålla i normala akvarier.
    I naturen lever den i starkt strömmande vatten som är syrerikt, därför måste cirkulationen i akvariet vara kraftig (kraftiga pumpar). Bottenmaterialet bör vara finkornig sand och belysningen bör vara relativt stark, så att algtillväxten främjas. Det är omöjligt att ha växter i ett akvarium med Leporinus. Se till att akvariet har tättslutande täckglas eftersom den hoppar.
    Ynglen är oftast de som är vackrast tecknade hos Leporinus-arterna, medan äldre exemplar i regel är ganska tråkigt tecknade.
    Det finns ingen känd yttre könsskillnad.

    MvH DAniel

    "Ett ägg gör ingen omelett!"
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=57729&gid=57731
    "Utan krök bli vägen rak!"

    Kommentar

    Arbetssätt...