Mina neontetror är mobbade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _-_Tobbe_-_
    • September 2006
    • 24

    Mina neontetror är mobbade

    Jag är nybörjare på akvarier men har skaffat det som en ny hobby... jag köpte 2 neontetror, 3 glödbandstetror och 2 rödhuvudstetror och 2 malar men jag märkte att dem andra fiskarna nafsade och jagade mina neontetror. Båda 2 har jack i stjärtfenan och den ena är blek och vill inte äta den verkar ha gett upp helt och hållet.

    Jag har fått ett litet akvarie på 60 liter och placerat båda neontetrorna där så länge.

    Vad ska jag göra
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Tetror är stimfiskar så du borde inte ha mindre än 8-10 av varje art. De 2 neonerna känner sig nog ganska otrygga. Vissa stimfiskar kan börja ge sig på andra när stimmet är för litet.

    Hur stort är ditt akvarium? har du bra med växter? Och vad är det för malar? Det finns ju otaliga olika mal-arter, så 2 malar säger inte så mycket.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Ursprungligen postat av _-_Tobbe_-_
      Jag har fått ett litet akvarie på 60 liter och placerat båda neontetrorna där så länge.
      batski; se ovan
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Lenmar
        batski; se ovan
        Jo det akvariet är på 60 liter, men jag undrar hur stort det andra akvariet (där han har de övriga fiskarna) är
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • _-_Tobbe_-_
          • September 2006
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Jo det akvariet är på 60 liter, men jag undrar hur stort det andra akvariet (där han har de övriga fiskarna) är
          Det andra akvariet ligger kanske ca 30 liter... det akvariet som jag hadde nödflyttat dem till hadde jag tänkt att flytta alla fiskarna till... jag lät akvariet stå i nästan en vecka sen upptäckte jag det där med tetrorna så jag flyttade över dem som blev mobbade dit så länge tils jag vet vad jag ska göra

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            30 Liter? Akvariet är på tok för litet för de fiskarna du har. Det kan vara en orsak till att de ger sig på varandra. Det är helt enkelt för trångt.

            Mitt tips är att du bestämmer dig för EN tetra-art och byter ut de andra mot fler av den arten. Du borde definitivt omplacera rödhuvudstertrorna eftersom de inte kommer att trivas i ett 60 liters akvarium heller. De är ju ganska aktiva fiskar och behöver mycket större utrymme: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=435

            Sen kan du ha andra fiskar som inte är stimfiskar, som t ex ett par dväggurami eller några kakaduaciklider (1 hane och 2 honor).

            Men tänk på att om akvariet är nystartat ska du inte ha för många fiskar från början. De är redan för många som det är nu. I ett 60 liters akvarium (för att inte tala om 30 liters ) borde du inte starta med fler än max 4-5 tetror (du kan skaffa fler senare). Annars är risken väldigt stor att du får en dödlig ammoniak-och nitritspik under den första månaden.

            När man startar upp ett akvarium ska man börja med väldigt få fiskar under den första månaden, tillsätta bakteriekultur, mata sparsamt och skynda långsamt för att undvika skador och död. Sen kan man successivt börja öka antalet fiskar med flera veckors mellanrum.
            Senast redigerad av batski; 05 September 2006, 15:38.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • _-_Tobbe_-_
              • September 2006
              • 24

              #7
              okej men jag flyttar över rödhuvudstetran till det andra akvariet nu på direkten så dem trivs lite bättre tills jag har fått tag på ett större sen går jag ner på zooaffären och köper sån bakteriekultur. jag är helt novis på akvarium så jag kan inte så mycket...
              I morse kom en kompis med 3 guppi som han inte ville ha längre.(dem hadde förökat sig som råttor och kaniner sa han.)
              Jag la dem i det lilla akvariet gjorde jag rätt eller fel då? i det lilla är det för tillfället 3 guppis (2 honor 1 hane), 3 glödbandstetror och 2 malar. (jag ska gå ner och fråga vad det var för art)

              Jag får gå in på blocket och spana efter akvarium för jag har inte råd med ett helt nytt

              jag springer ner och fixar bakterierna nu

              fins det någon sida med ren information så jag kan läsa mer om sötvattensakvarie?

              Jaja jag måste kila ner till djuraffären innan dem stänger... ha det gött och tack för hjälpen så återkommer jag om information om malarna och hur det går med akvariet

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                På zoopets första sida hittar du ALLT om akvarieskötsel och fiskhållning. Kolla in länkarna på höger sida.

                Du borde absolut inte ha fler fiskar i just nu. Försök säga nej till dig själv!! Vet att det är svårt när hobbyn är ny och vill ha allt...
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • _-_Tobbe_-_
                  • September 2006
                  • 24

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  På zoopets första sida hittar du ALLT om akvarieskötsel och fiskhållning. Kolla in länkarna på höger sida.

                  Du borde absolut inte ha fler fiskar i just nu. Försök säga nej till dig själv!! Vet att det är svårt när hobbyn är ny och vill ha allt...

                  Ja jag ska kolla lite där tack för tipset
                  Jag vet att det är svårt man vill bara ha fler och fler fiskar jag funderar och lägga i alla i det stora akvariet. som sagt dem kan ha för lite plats... jag har varit ner i zooafären och hon sa att jag inte behövde bakterier för att jag redan hadde berett vattnet med "aqua-san" så vad ska bakterierna vara bra för?? akvarierna är inte nya utan jag har fått det ena (30lit) för en billig slant och det andra helt gratis.

                  Mina malar heter "Ancistrus" eller "Pleco Stromus" jag hittade inte någon bil på dem här på zoopet men men
                  Senast redigerad av _-_Tobbe_-_; 05 September 2006, 17:37.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av _-_Tobbe_-_
                    okej men jag flyttar över rödhuvudstetran till det andra akvariet nu på direkten så dem trivs lite bättre tills jag har fått tag på ett större sen går jag ner på zooaffären och köper sån bakteriekultur.
                    Bra! Bättre att bara ha några få fiskar kvar i 30 liters.

                    Ursprungligen postat av _-_Tobbe_-_
                    I morse kom en kompis med 3 guppi som han inte ville ha längre.(dem hadde förökat sig som råttor och kaniner sa han.)
                    Jag la dem i det lilla akvariet gjorde jag rätt eller fel då? i det lilla är det för tillfället 3 guppis (2 honor 1 hane), 3 glödbandstetror och 2 malar. (jag ska gå ner och fråga vad det var för art)
                    Låt guppyna vara kvar i det lilla akvariet och flytta de andra till 60 liters.

                    Ursprungligen postat av _-_Tobbe_-_
                    Jag får gå in på blocket och spana efter akvarium för jag har inte råd med ett helt nytt
                    Jättebra att du letar efter ett större akvarium Man kan få tag på ganska schyssta begagnade. Jag köpte mina två på nätet och båda är jättefräscha.

                    Ursprungligen postat av _-_Tobbe_-_
                    jag har varit ner i zooafären och hon sa att jag inte behövde bakterier för att jag redan hadde berett vattnet med "aqua-san" så vad ska bakterierna vara bra för??
                    Jag blir så trött på dessa zooaffärer!!! Är hon helt inkompetent eller? Aquasan är väl ett vattenberedningsmedel för att neutralisera klor och binda upp annat skadligt som kan finnas i kranvattnet. Men det hjälper INTE att få igång en bakterieflora som kan bryta ner de DÖDLIGT GIFTIGA ammoniak och nitrit som alltid bildas i ett nystartat akvarium under de första veckorna. Du har för många fiskar i dina nystartade akvarier och om du inte tillsätter bakteriekultur kommer du med all säkerhet att få en ammoniak-och nitritspik som kan resultera i att dina fiskar dör. Believe me!!
                    Senast redigerad av batski; 05 September 2006, 21:07.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • _-_Tobbe_-_
                      • September 2006
                      • 24

                      #11
                      så nu har jag flyttat över alla fiskarna förutom guppyna och dem verkar trivas bättre här än i det lilla akvariet så köper jag sånt bakterie tjofräs i morron

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Det kan jag tänka mig Kom ihåg att mata sparsamt i båda akvarierna och så borde du skaffa ett nitrittest så du kan hålla koll på det nu i början. Köp inte teststickor - de är inte riktigt tillförlitliga - utan köp ett dropptest. Kan du få tag på JBL:s nitrattest så är det toppen. Men det finns även andra märken.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Kan du få tag på JBL:s nitrattest så är det toppen.

                          Lycka till!
                          Nja... Batski menar förmodligen NITRIT-, NO2, test. Eller hur?
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lenmar
                            Nja... Batski menar förmodligen NITRIT-, NO2, test. Eller hur?
                            Oops! Ja det stämmer. Så fel det kan bli ibland Tack Lenmar!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • _-_Tobbe_-_
                              • September 2006
                              • 24

                              #15
                              Det är redan ordnat... jag fick någon låda med massa vätskor i till det första akvariet så jag gick ner till zooaffären i går och frågade vad det var så sa hon och visade hur man skulle göra och så... så det var redan fixat men tack för tipset är det något mer jag kan tänkas behöva?

                              ÄR det något sånt här test ni menar: PWSS
                              Senast redigerad av _-_Tobbe_-_; 07 September 2006, 22:36.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...