Få kardinaltetror att leka..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Få kardinaltetror att leka..

    Hej!

    Jag ska försöka på mig att få mina kardinal tetror att lägga rom i ett separat akvarium.
    Har hört att det är relativt svårt att få dom lägga rom men jag ska försöka i alla fall.

    Temperaturen i vattnet är ca 25.
    Ph't ligger omkring 6.5.
    Det finns rejält med växter i akvariumet och en del javamossa med musselblommor som flytväxter.

    Vad mer finns det mer jag kan göra för att "optimera" det?
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • Yuri

    #2
    Hur många tetror? Storlek på akvarium?
    Annars ser det väl lovande ut.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Torv på bottnen eller vatten från en hink som stått med torv i. Täck hela akvariet så att inget ljus kommer in. Kardinaltetrors ägg utvecklas inte om de utsätts för ljus. Mitt råd blir att försöka odla någon annan tetra som inte är så besvärlig. Detta är en av anledningarna till att de flesta kardinaltetrorna som säljs är viltfångade.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • lunar
        • July 2005
        • 427

        #4
        Ursprungligen postat av Yuri
        Hur många tetror? Storlek på akvarium?
        Annars ser det väl lovande ut.
        Jag har bara tyvärr 6st men skulle vela ha fler en av anledningarna... storleken på akvariumet är omkring 60L de med.

        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Torv på bottnen eller vatten från en hink som stått med torv i. Täck hela akvariet så att inget ljus kommer in. Kardinaltetrors ägg utvecklas inte om de utsätts för ljus. Mitt råd blir att försöka odla någon annan tetra som inte är så besvärlig. Detta är en av anledningarna till att de flesta kardinaltetrorna som säljs är viltfångade.
        Humm... Ska inte kardinal tetrorna ha ljus?? eller syftar du på när äggen är laggda?
        Ja kardinaltetran verkar vara svår.
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

        Kommentar

        • goldennugget
          • September 2005
          • 138

          #5
          Ursprungligen postat av lunar
          Hej!

          Jag ska försöka på mig att få mina kardinal tetror att lägga rom i ett separat akvarium.
          Har hört att det är relativt svårt att få dom lägga rom men jag ska försöka i alla fall.

          Temperaturen i vattnet är ca 25.
          Ph't ligger omkring 6.5.
          Det finns rejält med växter i akvariumet och en del javamossa med musselblommor som flytväxter.

          Vad mer finns det mer jag kan göra för att "optimera" det?
          Tja, det ska ju vara riktigt svårt men jag hade ju flyt och har faktiskt fått både rom och yngel av kardinaler utan att göra något speciellt (finns en tråd på forumet om detta).

          Jag hade ett pH på 6-6,5 och en temperatur runt 28, dessutom filtrerar jag rätt rejält med torvgranulat. Mycket växter i mitt 500 liters som är planterade rätt högt upp (på en rot) vilket ger en del dunkla partier i karet. Jag har enormt biffiga och stora honor vilket kanske behövs. Mitt stim är på ca 50 st och jag märker att de triggar varandra med lekbeteende så de kanske behöver vara ett störe stim för att komma igång. Har nog fler hanar än honor. Matar med bl a artemia, räkmix och Dr. Bassleer´s Biofishfood vilket de gillar extra mycket.

          Utöver det så hade jag nog, som sagt, flyt...

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #6
            Ursprungligen postat av goldennugget
            Tja, det ska ju vara riktigt svårt men jag hade ju flyt och har faktiskt fått både rom och yngel av kardinaler utan att göra något speciellt (finns en tråd på forumet om detta).

            Jag hade ett pH på 6-6,5 och en temperatur runt 28, dessutom filtrerar jag rätt rejält med torvgranulat. Mycket växter i mitt 500 liters som är planterade rätt högt upp (på en rot) vilket ger en del dunkla partier i karet. Jag har enormt biffiga och stora honor vilket kanske behövs. Mitt stim är på ca 50 st och jag märker att de triggar varandra med lekbeteende så de kanske behöver vara ett störe stim för att komma igång. Har nog fler hanar än honor. Matar med bl a artemia, räkmix och Dr. Bassleer´s Biofishfood vilket de gillar extra mycket.

            Utöver det så hade jag nog, som sagt, flyt...
            Ja ett större stim kanske skulle vara nödvändigt....
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Enligt uppgift är de bara fertila innan de fyllt ett år, sen blir de för gamla. Om jag skulle försöka odla kardinaler skulle jag göra så här:
              köpa så små kardinaler jag kunde & sätta dem i ett akvarium med 30-32 gradigt kranvatten i en månad och ge dem så mycket proteinrikt foder de kunde äta, sen flytta över dem i ett övertäckt (kolmörkt!) akvarium med 25-gradigt destillerat vatten (eller RO-vatten, eller regnvatten), torvbotten, och mängder med javamossa.

              Efter två dagar skulle jag ta en ficklampa och försöka se ägg.

              Vare sig det fanns ägg eller inte skulle jag håva ut fisken. Fanns det inga ägg skulle jag upprepa hela proceduren igen.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Erkänt svår ja, det är först på senare år som de odlats i kommersiell skala, jag har inte odlat dem, mest på grund av 2 bra anledningar, jag har inte försökt, och i kranen har jag hårt vatten.

                Jag tror inte de behöver trigger i form av att gå från hårt till mjukt vatten, däremot dehöver de lite lugn och ro, det borde dina 6 djur få i ett eget 60liters, om sidorna är täckta och ytan är täckt med flytväxter. Romstinna honor blir mycket tjocka, och en av de viktigaste faktorerna vad gäller odling av tetror, att de måste ha mycket proteinrikt foder för att bilda rom, sen leker de flesta arter ofta, gärna och lätt bara övriga faktorer är uppfyllda, och det inbegriper till exempel mjukt vatten för kardinaltetrans del.

                Alltså, om du vill få kardinaltetror att leka;
                Mycket proteinrikt foder, eget utrymme, torvbotten, mjukt, något surt vatten, Och som sagt det ska vara unga fiskar, men minsta butiksstorleken kan vara mindre än tre månader och ha ett tag kvar till könsmognad, ffa är det månader kvar tills de ger stora kullar.

                Äggen i sin tur kräver som sagt mörker, de och ynglen är känsliga för dålig vattenkvalitet, torv hjälper lite både med att skydda mot ljus, och viss antibakteriell verkan.

                Ynglen ska också ha lugn och ro, de ska kunna födas upp på artemia som första foder. Ynglen är i början mycket stresskänsliga och nervösa, de skall aldrig störas i onödan.

                Har du aldrig odlat tetror förut rekommenderar jag något superenkelt att börja med, varför inte sorgmanteltetra, och att läsa många artiklar

                Kommentar

                Arbetssätt...