Tips om stimmig liten färgklick

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Tips om stimmig liten färgklick

    Jag är i uppstarten av ett 540 liters sydamerikakar och det är så svårt att bestämma vad man ska ha i för fisk. En idé är några stora altum skalarer och ett stort stim av någon fin tetra. Uppätningsrisk jag vet. Men det finns ju flera som lyckas hålla båda, och det är så snyggt.

    Så jag tänkte höra vad ni har för erfarenher av snygga stim. Jag har några tetror på förslag ...bara för att de är snygga givetvis. Men om ni vill dela med er av era erfarenheter om dem eller komma med andra tips så vore jag tacksam.
    Kardinaltetra, Rödmunstetra, Stänktetra, Gnisttetra, Schultz´s tetra eller möjligen Citrontetra, Glödbandstetra eller Smycketetra.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kardinaler blir svårt tillsammans med Altum om tetrorna inte är stora. Själv har jag Rosentetror tillsammans med mina Altum och det funkar fint.
    Jag tror att Citrontetrorna skulle funka bra för dig, en mycket vacker fisk med lite högre kroppsform som inte kommer in i munnen så lätt .
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      Jag tror att både rödmun- och stänktetran borde fungera bra. De blir ju lite större, speciellt stänktetran. Rödmunstetran ska ju dessutom stimma väldigt bra. Citrontetran tror jag också skulle fungera, kanske även stor smycketetran (däremot inte den lilla). Övriga tror jag alla ligger i riskzonen, speciellt gnisttetran blir väl väldigt liten(?).
      /Mattias

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Jo att det finns risk att någon blir mat förstår jag ju. Men det finns ju folk som håller stim med kardinaler ihop med altum så det måste ju gå.
        Bara nivån håller sig mellan noll och en och annan så går det väl bra. Men man vill ju inte vakna en morgon och så är hela stimmet borta. Har jag varit med om med en tigerbotia tidigare.

        Såg sen att rödmunnen var känslig för förändringar i ph och vattenvärden överhuvudtaget. Vet inte om den passar så bra i Växjövatten då.
        Kanske glastetran är bättre då? Men kardinalen är ju hemskans snygg i stim...hmm...

        Finns det inget "starta-akvarium-dataprogram" där man typ kunde klicka på olika fiskar och se hur de passar i stim...välja olika färg på bakgrunder, substrat och växter. Är inte det något att börja programmera på annars?

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Ja, visst kan det fungera med kardinaler, men det kan lika gärna gå riktigt dåligt. Folk verkar ha väldigt blandade erfarenheter av detta . Det viktigaste är ju att börja med tetrorna och att altumarna helst är så små som möjligt när man sätter i dem, då är det störst chans att det kommer att gå bra. Dessutom tar det ju ett tag då innan altumarna är så stora så de tycker kardinalerna passar som mat .

          Ursprungligen postat av Eurydike
          Finns det inget "starta-akvarium-dataprogram" där man typ kunde klicka på olika fiskar och se hur de passar i stim...välja olika färg på bakgrunder, substrat och växter. Är inte det något att börja programmera på annars?
          Låter lite krångligt...
          Senast redigerad av mmm; 28 July 2006, 08:32.
          /Mattias

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Ja jag satt och sökte lite på internet och hittade någon som haft 50 kardinaler med altum och efter 9 mån var det bara 1 kvar. Hmm... Ändå ett stort stim ju. De brukar klara sig bättre då har jag hört. Tål nog att funderas på det där.

            Nej då inte för en programmerare. Var så länge sedan jag höll på med sådant själv, annars hade man kunnat knåpa ihop något och sålt dyrt

            Kommentar

            • CBR
              • January 2005
              • 292

              #7
              Jag skulle rekommendera Nannostomus beckfordi

              The Zone

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                #8
                Ursprungligen postat av CBR
                Jag skulle rekommendera Nannostomus beckfordi
                Den var ju snygg!!! Vad betyder: "This fish prefers clean, peat-filtered water."? Hittade det på en sida om dem. Just peat-filtered...hurdan filtrering är det?

                EDIT: Aha peat = torv...låter krångligt när man har bottenfilter. Man kan ju ha ett litet innerfilter också iofs med lite torv i en nylonstrumpa då.
                Senast redigerad av Eurydike; 28 July 2006, 11:51.

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Nej då inte för en programmerare. Var så länge sedan jag höll på med sådant själv, annars hade man kunnat knåpa ihop något och sålt dyrt
                  Men det är ju det jag är! Det är klart, en kund verkar det ju finnas i alla fall . Får sälja det väldigt dyrt då för att tjäna något på det...
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av mmm
                    Men det är ju det jag är! Det är klart, en kund verkar det ju finnas i alla fall . Får sälja det väldigt dyrt då för att tjäna något på det...
                    När jag nu kom med idén kan väl jag få ett juste kompispris? Så kan du sälja dyrt till alla andra här på zoopet och till alla akvariebutiker runt om i världen.

                    Kommentar

                    • CBR
                      • January 2005
                      • 292

                      #11
                      Ursprungligen postat av Eurydike
                      Den var ju snygg!!! Vad betyder: "This fish prefers clean, peat-filtered water."? Hittade det på en sida om dem. Just peat-filtered...hurdan filtrering är det?

                      EDIT: Aha peat = torv...låter krångligt när man har bottenfilter. Man kan ju ha ett litet innerfilter också iofs med lite torv i en nylonstrumpa då.
                      Jag tror inte att du behöver filtrera med torv. Jag har dem i sällskapskaret utan torv och de verkar må bra.

                      Men det är riktigt häftiga fiskar. Hanarna är så där intensivt röda på buken och simmar jämsides och spänner upp sig för varandra. Tror också att de kommer stimma fint då du har altum. Mina går tillsammans med scalarer som ibland gör utfall mot dem, även om de är på tok för stora för att de ska riskera att bli mat. Det gör att de oftast håller ihop i ett fint litet stim.
                      Senast redigerad av CBR; 28 July 2006, 12:53.
                      The Zone

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        #12
                        Låter ju onekligen intressant. Har kollat lite på olika tetrasorter nu, och det finns ju annars många som inte är så fantastikst fina som enskilda individer men som skulle göra sig väldigt effektfulla som stim. Jag har kollat på lite högre sorter då som det kan vara svårare att gapa över för skalarerna...Briljanttetran tex...borde inte den vara fantastisk med sin silverglittrande kropp och röda över ögat i ett stim på ca40 st?

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          Nu behöver jag smakråd.
                          I nu läget står valet mellan ett stim Nannostomus beckfordi "Pirangatetra" eller Moenkhausia pittieri "Briljanttetra". En färgklick eller gnistrande?

                          Någon som har ett stim briljanter? Har inte sett så många stimbilder på dem. Kan ju inte påstå att det ger så mycekt att titta på dem i de små akvarierna i butik heller. Man skulle få låna hem ett stim och se hur det ser ut. Om bara fiskarna tyckt det var lika kul som jag....

                          Kommentar

                          • Inka
                            • July 2005
                            • 1233

                            #14
                            Briljanttetrorna är helt underbara! Tycker att pirangatetrorna verkar variera så mycket i färg så vi valde briljanter istället. De har blivit vår favorittetra här hemma och en art som vi inte kommer att vara utan. Dessutom blir de bara vackrare ju större de blir. De kan se lite trista ut i butiken.
                            Tyvärr kan jag inte bistå med en bild på akvariet de går i just nu, det är en himla fisksoppa där i tills vidare (ser bara galet ut), katterna har kladdat ner frontglaset med sina små tassar och malarna har käkat en del växter så jag vill helst inte visa upp det, haha! Senare ska vi flytta på lite fisk, plantera tåligare växter och introducera våra scalarer dit och då tror jag det blir grejer!
                            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                            www.kvitter.n.nu

                            Kommentar

                            • Scalara
                              • June 2006
                              • 415

                              #15
                              Ursprungligen postat av Eurydike
                              Låter ju onekligen intressant. Har kollat lite på olika tetrasorter nu, och det finns ju annars många som inte är så fantastikst fina som enskilda individer men som skulle göra sig väldigt effektfulla som stim. Jag har kollat på lite högre sorter då som det kan vara svårare att gapa över för skalarerna...Briljanttetran tex...borde inte den vara fantastisk med sin silverglittrande kropp och röda över ögat i ett stim på ca40 st?
                              Låter fint!
                              Annars tycker jag att Rödmunstetran är suverän! Har låtit mitt stim växa upp med mina Scalarer och de är så goda vänner så!
                              Rödmunstetrorna är otroliga stimmare, nackdelen är dock att man efter ett tag kan tröttna på den färglösa kroppen (inte jag, men vet andra som gjort det), och ångra sig. Detta är dock en mindre risk om man har ett större stim, för då framträder deras röda huvuden och svartvita stjärtfenor tydligare.

                              MVH: Scalara
                              Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

                              "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

                              Kommentar

                              Arbetssätt...