Sorgmanteltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    Sorgmanteltetror

    Jag håller på och väljer ut arter att satsa på i mitt akvarium. Har för många fiskar just nu. Har fått höra att jag bör ta bort Sorgmanteltentrorna samt Kongotetrorna. Mitt akvarium är ju bara 60L och jag har massor av andra arter, totalt 9 stycken just nu och 38 olika fiskar, många zebror och neoner iofs och de tar ju inte så mycket plats. Men nu vet jag att både Kongosarna och Sorgmanteltetrorna är stimfiskar och gärna vill vara runt 10 stycken tillsmammans, båda arterna. Bör jag göra mig av med båda sorterna och satsa på de andra fiskarna? Eller kan man bara låta naturen ha sin gång? Är rädd att det ska bildas sjukdomar då vissa andra arter kanske blir känsliga om det inte lever under optimala förhållanden. Någon som har tips. Har egentligen redan fått svar angående Kongotetrorna som ska jag ska göra mig av med imorgon men nu undrar jag även om Sorgmanteltetrorna. Kan det vara skadligt att bara låta naturen i akvariet ha sin gång? Troligen kommer vissa av mina arter själva dö ut då det just nu är för mycket fisk. Men jag kanske ska rädda de arter som faktiskt passar i mitt akvariu. Någon som har tips? Akvariet är nytt och jag vill bara bilda en stabil miljö för fiskarna så alla kommer till sin rätt. Tips någon? Vore tacksamt!
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Oj, dina meddelanden, man kippar efter luft av ren empati när man läser dem,
    Segelfensmolly, i den soppan i den lilla burken? Det skulle vara det första jag tod bort om jag fick välja.

    Tetrorna är stimfiskar, sorgmantlar är lättskötta fiskar, klart lämpliga nybörjarfiskar, tyvärr lite tråkiga.

    Stimfiskar gör sig bättre i princip ju fler de är av samma art, både ur estetisk synvinkel och att de trivs bättre.

    "att bara låta naturen ha sin gång" är väl bland det mest inkorrekta du kan göra, ur etisk synvinkel, och ganska opraktiskt att ha borttynande fiskar i akvariet som riktiga sjukdoms-portaler, själv tycker jag dessutom att tynande, döende fiskar inte är snyggt, snarare direkt otrevligt.

    Kommentar

    • ekmanjenny
      • July 2006
      • 342

      #3
      Oj Erik, tack! Du har så himla rätt. Jag ska verkligen åtgärda saker och ting idag. Det är inte lätt att veta hur man ska göra då man har sitt första akvarium. Tyvärr gjorde jag även missen att köpa fiskarna i en vanlig liten djuraffär. Inget ont om djuraffärer men är man nybörjare så bör man vända sig direkt till en riktigt duktig akvariebutik. Tänk om jag ändå vetat det jag vet nu. Men som mitt citat säger nedan...
      Så länge man lär sig, lever man!
      Ge blod, hela Sverige behöver det!

      Kommentar

      Arbetssätt...