Push för Rödmunstetra!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

Push för Rödmunstetra!

Ville bara pusha lite för mina Rödmunstetror (Hemigrammus Bleheri)!

Det verkar vara vanligast att folk har Neontetror i sina kar! Varför inte prova de fina Rödmunstetrorna?
    De blir ca 5 cm, och är så roliga med sina illröda huvuden. Dessutom är de fredliga, och stimmar oerhört bra! De vill ha ett Ph på 5-6,5, och en temperatur på 23-26 grader.
    Kanske är de inte de mest lättodlade, men ändå!

Så, prova gärna denna sort, om ni har planer på att skaffa tetror.
    Ett tips bara!

Eller har någon annan en ännu bättre tetra att tipsa om? Eller ett bra argument för varför Neontetrorna är så himla populära (förutom att de är vackra då).

MVH: Scalara
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

"Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr
  • svea
    • February 2005
    • 2476

Kanske för att de kräver ett lägre pH. Så är det för min del.
    Många kanske har högre än 6,5 i pH.

Mina bilder
    Min zoon

Kommentar

• Scalara
      • June 2006
      • 415

Jaja. Okej.

Scalara

"Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

Kommentar

• MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

KAn ju vara så att man får en neontetra för 5:- och en rödmun kostar 20:-/st
        KANSKE....
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

Nunc Est Bibendum

Kommentar

• Scalara
          • June 2006
          • 415

Det vore ju synd om det ska hänga på priset tycker jag! Men men...du kan ha rätt MagicFingers!

Angående detta om Ph, Svea...är det verkligen så att många har över 6,5? Trodde det var ungefär lika uppdelat mellan basiskt, neutralt eller surt vatten i karen runt i landet?
          Alla som har surare vatten, som tex har Diskusar, Scalarer, Corydoras, Praktbotier osv...kanske är intresserade av att prova Rödmunstetror då?

Men jag ska inte tjata! Ville bara göra ett inlägg, för en lite "bortglömd" tetra.

Scalara

Kommentar

• Josefine
            • June 2005
            • 164

Det är typ 8 i Ph i Gävle... fint för Malawi men annars bajs!
            Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

Kommentar

• svea
              • February 2005
              • 2476

Visst är den fin, det tycker jag oxå. Men jag känner att det inte är rätt mot fisken att ha den i "fel" vatten. Så är det med mej.

Mina bilder
              Min zoon

Kommentar

• Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

Ursprungligen postat av svea
                Visst är den fin, det tycker jag oxå. Men jag känner att det inte är rätt mot fisken att ha den i "fel" vatten. Så är det med mej.
                Går det inte att justera pH? Jag har för mig att det finns någon metod... Kommer bara inte på vad, klockan är mycket så det är mer stillestånd i hjärnan än vanligt...
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

det är ph 8 här i värmland oxå.. jag har discus där i, o de funkar fint.

jag skulle gärna vilja ha ett stim rödmunnar ihop med dom. kanske blir de i framtiden
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

Kommentar

• Daniel_N
                    • April 2006
                    • 573

Ursprungligen postat av andreassofus
                    det är ph 8 här i värmland oxå.. jag har discus där i, o de funkar fint.

jag skulle gärna vilja ha ett stim rödmunnar ihop med dom. kanske blir de i framtiden
                    Inte hela värmland väl?

Kommentar

• andreassofus
                      • November 2005
                      • 5643

nej de vet ja inte.. mena här ja bor,, i töcksfors.. va har ni för värde i arvika?
                      Mvh Andreas
                      min zoon
                      msn adress

Kommentar

• Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

Måste nog säga att rödmunnar är den tetra som jag har haft som har stimmat bäst. Men jag tröttnade på mina efter ett tag. tyckte att det var roligt med den röda munnen/huvudet i början men sen så känndes dem så gråa och trista på kroppen.

Jag älskar kardinaltetror men det enda som jag avskyr med dem är att dem inte stimmar lika bra som rödmunnar.

Hmmm undra om man kanske kan operera in små pyttemagneter i kardinalerna så att dem håller ihop i stimm bättre
                        Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Daniel_N
                          • April 2006
                          • 573

Ursprungligen postat av andreassofus
                          nej de vet ja inte.. mena här ja bor,, i töcksfors.. va har ni för värde i arvika?
                          Får nog ge med mig här, vid en närmare kontroll så var det 8 här med, enligt http://www.arvika.se/service/tekvattenanalys.pdf
                          Trodde inte det var så högt

Kommentar

• Scalara
                            • June 2006
                            • 415

Ursprungligen postat av svea
                            Självklart ska man inte ha en fisk i "fel" vatten, men ibland tycker jag att det är lite väl pjoskigt med PHt, ta det ej fel, jag menade inte dej. Har stött på andra som ska vara på pricken rätt med sitt Ph.
                            Om man har en fisk som klarar typ 5,5-7,0, så är det väl ingen fara att ha den i ett vatten på PH 7,5, ellerhur? Likadant neråt på skalan.
                            Det ska väl inte vara några stora skillnader i Pht givetvis, men en liten bit uppåt eller neråt på skalan är väl ingen fara? Så länge firren mår bra!

Scalara

Kommentar

• Scalara
                              • June 2006
                              • 415

Ursprungligen postat av Glenn
                              Måste nog säga att rödmunnar är den tetra som jag har haft som har stimmat bäst. Men jag tröttnade på mina efter ett tag. tyckte att det var roligt med den röda munnen/huvudet i början men sen så känndes dem så gråa och trista på kroppen.

Jag älskar kardinaltetror men det enda som jag avskyr med dem är att dem inte stimmar lika bra som rödmunnar.

Hmmm undra om man kanske kan operera in små pyttemagneter i kardinalerna så att dem håller ihop i stimm bättre
                              Ja, eller "måla" Rödmunstetrorna på kroppen! Skämta bara!

Scalara

Kommentar

Arbetssätt...