Frågor om sorgmanteltetror!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Frågor om sorgmanteltetror!

    Hej!
    Undrar om man kan säga ungefär vid vilken ålder sorgmanteltetror räknas som fullvuxna? Maxstorleken är 6 cm - men honorna är väl större än hanarna? Hur stora brukar hannarna bli?

    En annan fundering.. läste i min fiskbok att många sorgmantelyngel blir missbildade - vet inte om det stämmer? Men när man köper fisk så köper man väl ofta några stycken från samma akvarie - borde ju bli en väldig inavel om de sen får yngel i sin tur?

    Den största av mina - ca 3,5 cm - har en rosa-vit fläck på överläppen/huvudet - är det normalt eller har den skadat sig? ( de andra jag har är mycket mindre - typ 1,5 cm -men de ser inte ut att ha denna fläck utan är mörka där?)


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • faebo_tarzan
    • December 2004
    • 119

    #2
    Jag vet inte exakt när dom blir fullvuxna men mina har ialalfall vuxit färdigt på 3-4 månader om ens det. honorna är större och kraftigare än hannarna och fetare magar. Jag tror de allra flesta du sorgmanteltetror du köper i butik är svenskodlade eftersom dom är lätta att odla och säkert inavlade.

    Kommentar

    • Nybörjare-06
      • June 2006
      • 66

      #3
      Tack för svar! Bara att ge sig till tåls då och se om de växer. Ser absolut ingen skillnad på dem nu - kanske är de hanar allihop jag fått tag på! Har oxå läst att hanen ska ha spetsigare ryfggfena och längre fena under magen - fast mina är likadana. Vet du föresten hur gamla de kan bli?


      100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare

      Kommentar

      • faebo_tarzan
        • December 2004
        • 119

        #4
        Ingne aning...

        Kommentar

        Arbetssätt...