Axelrodia riesi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • davidb
    • December 2005
    • 125

    Axelrodia riesi

    Såg att Guy Palm hade postat en bild på en ruby tetra och jag antar att Axelrodia riesi är det latinska namnet på den.

    Fanns ingen info här på zoopet och när jag sökte på google

    saxat från: http://groups.msn.com/FishTheAZ/rubytetra.msnw

    Family: Characidae.
    Sub Family: Tetragonopterinae.
    Origin: S Columbia.
    Max Size: 1.5 inches.
    Temperament: Peaceful.
    Sociability: Shoaling fish.
    Environment: Quite fussy, pH6.5 to 7, GH 0 to 8, Peat filtered water recommended, subdued lighting.
    Climate: Tropical, 70 to 79F.
    Diet: Omnivore, small live food and flake.
    Breeding: Difficult.
    Sexual Characteristics: Male is slimmer.
    Availability: Rare.
    Further Information: A delicate species that doesn't generally thrive in the aquarium.
    när jag läser att den är en och en halv inch (inch är inte tum vad jag fått erfara, men nästan) så får jag det till att Rubytetran är lite som en stor amandatetra eller kolglödstetra.

    Så någon som lyckats få den här att trivas, för det står att den oftast inte trivs i akvarium..
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Jag har haft mina 20 st i drygt ett år och det är inga som helst problem. Det stämmer att de har samma storlek som kolglödstetror. De äter det mesta, men man måste anpassa fodret efter deras storlek. Mina får artemia, cyklops, bosmider och torrfoder.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • davidb
      • December 2005
      • 125

      #3
      Fin fisk i alla fall, fick en "vill ha" känsla när jag såg din bild, synd bara att det inte går, mitt stim med tio kolglödstetror utrotades på två månader..

      Kommentar

      Arbetssätt...