Neolebias trewavasae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Neolebias trewavasae

    Någon som vet något om Neolebias trewavasae? Jag har googlat, men det verkar svårt att hitta info om denna.

    Vad heter den på svenska? Är den svår att hålla? Är den dyr och hopplöst svår att få tag på i handeln? Kan den vara lämplig att ha i stort stim i 400l kar med enbart zaire dvärggroda? Skulle den trivas i tätplanterat, många gömställen, 3dm vattendjup och mycket svag cirkulation?


    Någon som vet mer? Jättetacksam för lite upplysningar.

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Så här står det bl.a. i goldartbeskrivningen
    "fredlig och skygg stimfisk, något känslig, svårt att anpassa till ett sällskapsakvarium, enbart hållas ihop med andra små, lugna och fredliga fiskar.
    akvarium med lågt vattenstånd (max. 20-25 cm), med rikligt med växter, ett något dämpat ljus, mörkt bottenmaterial. Använd vattenberedningspreparat vid vattenbyten"
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Aha, tack så mycket Kjell, fast jag inte är gold-medlem!

      Är de svåra att få tag på?

      Varför är det _max_ 25cm? Dum fråga kanske, men det är ju trots allt en fisk så den kan väl knappast ta skada av ytterligare 5cm? Men annars låter det ju som om den skulle kunna trivas i mitt kar, om jag bara är en tillräckligt god akvarist...

      *vill vara goldmedlem* ;(

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, den tar knappast skada av djupare vatten.
        Däremot torde du få svårt att alls hitta N. trewavasae (eller nån Neolebias över huvud taget).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          kallas bara trewawse tetra
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #6
            Kolla på fishbase.se, där står det lite fakta om den...
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            Arbetssätt...