Apareiodon affinis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Apareiodon affinis

    Är det någon här som hittat Apareiodon affinis? Jag är väldigt intresserad av att prova på denna algätande tetra, men vet inte om de ens finns att få tag på i Sverige. Åleds har dem inte och på Simontorps lista kunde jag inte heller hitta dem.
    Senast redigerad av Mona; 22 January 2006, 20:05. Anledning: Förtydligande
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Jag är också intresserad. Men jag har läst att de blir drygt 14 cm långa plus att de är stimfiskar. Hur många ska man ha minst för att de ska trivas tror ni? 10 14 cm stora fiskar skulle bli för mycket i mitt akvarium...
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Hej,

      Apareiodon och de närstående Parodon är synnerligen ovanliga i akvariehandeln. Jag tror aldrig jag sett någon i en akvarieaffär. Samma med Characidium som erinrar lite men som hör till en annan familj. Det är tråkigt för det är skojiga fiskar. Längduppgiften 14 cm kommer från Carla Pavanelli - och det är utan stjärtfena. Carla är såvitt jag vet den enda som f n forskar aktivt på den här fiskgruppen. Apareiodon affinis har jag fångat flera gånger i Paraguay. De flesta fiskar som förekommer i akvariehobbyn bor i bäckar och andra mindre vattendrag. A. affinis däremot bor oftast i större floder. De fiskarna är oftast färglösa, silverblanka. Oftast var de jag fångade ungefär hälften så stora som rekord-längden. I akvarium, med proteinrik kost och lång livslängd kan dom säkert bli ganska stora så småningom. Jag gissar (man ser dom knappast förrän man fått dem ur vattnet) att det är livliga fiskar som vill ha stora sanbottnar att röra sig över. Så, även om dom bara är 8-10 cm behöver dom nog ett meterlångt akvarium för att komma till sin rätt.

      Stimfiskar är ett relativt begrepp och många tetror och tetrasläktingar lever inte alls i stim. Andra lever i "stim" som består av 5-15 olika arter av "stimfiskar". När det gäller just den här arten kan jag dock tänka mig att den verkligen går i artegna stim - men det återstår att testa...

      Skulle man få möjlighet att prova någon av de här arterna ska man givetvis göra det!

      Lycka till
      Erik

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hej Erik!

        Tack för ditt utförliga och kunniga svar! Jo att olika stimfiskarter stimmar ihop har jag läst om. Bl a ska kardinal-och rödmunstetror stimma ihop. Är det något du kan bekräfta? Finns den ena arten alltid där den andra finns?

        Alltid nyfiken
        /Paul
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          Hornbach hade paradon affinis för bra länge sedan. Ser väldigt mkt ut som siamesisk algätare. Kul fiskar som stimmade rätt snällt men jag gav upp när jag bara hade två kvar och sålde dem vidare...
          Skall finnas en gamal tråd om paradon affinis tror jag? Pröva att söka i forumet så borde du få napp.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #6
            Ursprungligen postat av Morellen
            Hornbach hade paradon affinis för bra länge sedan. Ser väldigt mkt ut som siamesisk algätare. Kul fiskar som stimmade rätt snällt men jag gav upp när jag bara hade två kvar och sålde dem vidare...
            Skall finnas en gamal tråd om paradon affinis tror jag? Pröva att söka i forumet så borde du få napp.
            Kan det vara denna tråden du menar? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=56795
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Morellen
              Kul fiskar som stimmade rätt snällt men jag gav upp när jag bara hade två kvar och sålde dem vidare...
              Var de känsliga tyckte du? Hur många hade du och hur stora var de? Hur simmade de? Var de snabba eller lugna? Var i akvariet höll de sig mest?

              Berätta gärna! Jag vill veta allt
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Hej Erik!

                Tack för ditt utförliga och kunniga svar! Jo att olika stimfiskarter stimmar ihop har jag läst om. Bl a ska kardinal-och rödmunstetror stimma ihop. Är det något du kan bekräfta? Finns den ena arten alltid där den andra finns?

                Alltid nyfiken
                /Paul
                Sorry, den delen av Sydamerika har jag aldrig besökt - och rödmunstetror har jag liten erfarenhet av.

                Erik

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Sorry, den delen av Sydamerika har jag aldrig besökt - och rödmunstetror har jag liten erfarenhet av.

                  Erik
                  Det är lugnt! Det var ett försök iaf
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Var de känsliga tyckte du? Hur många hade du och hur stora var de? Hur simmade de? Var de snabba eller lugna? Var i akvariet höll de sig mest?

                    Berätta gärna! Jag vill veta allt
                    jag hade fyra stycken, hade lite otur och blev av med två men vet inte om de är så känsliga egentligen? De var mellan sju och tolv cm i storlek och rejält livliga. Var över allt i akvariet men jag upplevde dem ändå inte som stirriga...

                    tror att de är väldigt ovanliga i handeln, Har aldrig sett dem annat än en kort period på Hornbach
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Tack för svaret! Jag får hålla ögonen öppna. Hur stort var akvariet du hade dem i förresten? Tror du de är för livliga för att bo i ett 250 liters?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        tror att de kan funka i 250, jag hade dem i 300 L men får intrycket av ju större ju bättre...
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Morellen
                          jag hade dem i 300 L men får intrycket av ju större ju bättre...
                          Yep
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...