tetra ihop med scalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salladen
    • August 2005
    • 267

    tetra ihop med scalar

    Hej,

    Nån som vet någon tetra som går ihop med scalare ?
  • gren
    • September 2005
    • 87

    #2
    Man brukar säga att kardinaltetror brukar gå bra och det är väl den storleken det ligger på. Jag har dock en vän som får sina fullvuxna guppyhonor "borttrollade" och då har han bara guppy, en stor gibbiceps och 2-3 scalarer. Jag chansar på scalarerna.

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Kardinaler neoner kommer väl från samma biotop som scalarer så de funkar nog. Kolla i en akvariebok eller på nätet så hittar du.T.ex här på zoopet.

      Kommentar

      • Salladen
        • August 2005
        • 267

        #4
        Men äter inte scalarer neon och kardinal tetror ?

        Kommentar

        • Bucket
          • February 2004
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Salladen
          Men äter inte scalarer neon och kardinal tetror ?
          Jo det kan dom göra. Men oftast inte.
          jävla massa akvarium!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

          Kommentar

          • Salladen
            • August 2005
            • 267

            #6
            hmm dom kan kanske gör det alltså ? Skippar kankse tetrorna i mitt sydamerikanska akvarium då.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Bucket
              Ursprungligen postat av Salladen
              Men äter inte scalarer neon och kardinal tetror ?
              Jo det kan dom göra. Men oftast inte.
              Tvärtom så äter de oftast kardinaler och neoner - vill man vara på den säkra sidan så krävs det betydlligt större tetror.
              Se t.ex. denna tråd
              Nu är jag minst sagt frusterad! Har fyra scalarer som är fruktansvärt rovgiriga och jag har skrivit om dem tidigare efter att de satte i sig en massa neontetror vilket ledde fram till att jag helt gav upp om dessa i karet. Efterlyste istället tips på fiskar som skulle kunna fungera bättre och fick flera jag gillade mycket.

              Kardinaler neoner kommer väl från samma biotop som scalarer så de funkar nog
              Red tail malar som är uppåt en meter stora rovfiskar kommer också från samma biotop - så om de kommer från samma biotop eller inte har inget att göra med om de passar ihop i akvarium eller inte.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 November 2005, 21:00.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                #8
                Mina stora skalarer har inte rört en enda kardinaltetra ännu, trots att dom jagar bort dom små jäklarna hela tiden från sin avkomma Kan ju iofs ha en del med att göra att tetrorna är typ 4 cm stora också
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Bulaan
                  • June 2005
                  • 208

                  #9
                  jag har hört att om skalarerna får växa upp med neoner/kardinalerna så rör dom inte dom när dom blir större heller .. kan ha fel ?
                  Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bulaan
                    jag har hört att om skalarerna får växa upp med neoner/kardinalerna så rör dom inte dom när dom blir större heller .. kan ha fel ?
                    Det ökar chansen för att det skall funka - men det är definitivt inte någon garanti.

                    Lite tråkigt tycker jag att inte skalarer(naturformen)/altum inte funkar så bra ihop med kardinaltetror eftersom bägge hör till mina favoritfiskar.
                    Jag har ändå försökt några gånger (även att låta dom växa upp ihop)- men till slut har det ändå gått åt skogen (för kardinalerna).
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 November 2005, 12:46.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Bulaan
                      • June 2005
                      • 208

                      #11
                      okejokej, vet du någon annan tetra som skulle funka med skalarer? och, kan man ha diskus och skalarer i samma kar? (540 liter) hade tänkt starta ett sydamerika kar efter vi flyttat.. /Linus
                      Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

                      Kommentar

                      • danturion
                        • October 2004
                        • 329

                        #12
                        Kjell det förstår jag också att det finns rov fiskar som äter varandra i samma biotop. Min tanke var mera utifrån att vattnet passar bägge fiskarna/Dante

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bulaan
                          okejokej, vet du någon annan tetra som skulle funka med skalarer? och, kan man ha diskus och skalarer i samma kar? (540 liter) hade tänkt starta ett sydamerika kar efter vi flyttat.. /Linus
                          Jag har kört med dolkstickstetra och det har alltid funkat bra - men för alla funkar uppenbarligen inte ens denna relativt stora tetra http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80077
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Bulaan
                            • June 2005
                            • 208

                            #14
                            tackar men går det att ha ihop ett eller 2 diskuspar med skalarer eller blir det bråk då? MVH Linus
                            Pics @: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=470676

                            Kommentar

                            • muppins
                              • September 2002
                              • 1629

                              #15
                              Jag har haft briljanttetra tillsammans med scalarer, och det funkade utmärkt.
                              /muppins


                              Kommentar

                              Arbetssätt...