Man brukar säga att kardinaltetror brukar gå bra och det är väl den storleken det ligger på. Jag har dock en vän som får sina fullvuxna guppyhonor "borttrollade" och då har han bara guppy, en stor gibbiceps och 2-3 scalarer. Jag chansar på scalarerna.
Nu är jag minst sagt frusterad! Har fyra scalarer som är fruktansvärt rovgiriga och jag har skrivit om dem tidigare efter att de satte i sig en massa neontetror vilket ledde fram till att jag helt gav upp om dessa i karet. Efterlyste istället tips på fiskar som skulle kunna fungera bättre och fick flera jag gillade mycket.
Kardinaler neoner kommer väl från samma biotop som scalarer så de funkar nog
Red tail malar som är uppåt en meter stora rovfiskar kommer också från samma biotop - så om de kommer från samma biotop eller inte har inget att göra med om de passar ihop i akvarium eller inte.
Senast redigerad av Kjell Fohrman; 04 November 2005, 22:00.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Mina stora skalarer har inte rört en enda kardinaltetra ännu, trots att dom jagar bort dom små jäklarna hela tiden från sin avkomma Kan ju iofs ha en del med att göra att tetrorna är typ 4 cm stora också
jag har hört att om skalarerna får växa upp med neoner/kardinalerna så rör dom inte dom när dom blir större heller .. kan ha fel ?
Det ökar chansen för att det skall funka - men det är definitivt inte någon garanti.
Lite tråkigt tycker jag att inte skalarer(naturformen)/altum inte funkar så bra ihop med kardinaltetror eftersom bägge hör till mina favoritfiskar.
Jag har ändå försökt några gånger (även att låta dom växa upp ihop)- men till slut har det ändå gått åt skogen (för kardinalerna).
Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 November 2005, 13:46.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
okejokej, vet du någon annan tetra som skulle funka med skalarer? och, kan man ha diskus och skalarer i samma kar? (540 liter) hade tänkt starta ett sydamerika kar efter vi flyttat.. /Linus
Kjell det förstår jag också att det finns rov fiskar som äter varandra i samma biotop. Min tanke var mera utifrån att vattnet passar bägge fiskarna/Dante
okejokej, vet du någon annan tetra som skulle funka med skalarer? och, kan man ha diskus och skalarer i samma kar? (540 liter) hade tänkt starta ett sydamerika kar efter vi flyttat.. /Linus
Akvaristiska hälsningar
Kommentar