Stänktetra ägg!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    Stänktetra ägg!!

    Hejsan...
    Idag är det lördag, =akvarierengörings dag hemma hos mig.
    Först fixade jag 180 liters och sedan var det 45 liters tur. Jag tog av överbyggnaden och lyfte bort täckglaset, och vad ser jag?? Jo ett tiotal ägg! Jippi, äntligen!
    Jag la täckglaset åt sidan och droppade lite vatten över äggen, så de inte skulle torka. Sedan bytte jag vatten och fixade lite med växterna. Sedan då jag skulle lägga tillbaka glasskivan , ja, vadupptäcker jag då? Jo, nu har vissa av äggen kläckts, några st pyttesmå sprattlande saker. De är max 3.5 mm långa!
    Nu har jag en plastburk under rommen och ynglena, såatt de kan trilla ner i säkerhet. Några har redan trillat ner!
    Ska försöka mata dem med Liquifry (eller vad det nu heter...)Vad kostar det?
    /Lukas
  • Svanis
    • August 2002
    • 72

    #2
    Hej Lukas, vad kul att dina Stänktetror har lekt! Hoppas att ynglen överlever! Jag vet inte om du kan mata dem med Liquifry, det brukar jag ge till mina guppyyngel, men det finns två olika sorter, en för levandefödare och en för äggläggande fiskar. Det är inte dyrt iallafall, jag har för mig att det kostade ungeför 40 kr.../ Elin

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Jag köpte något torkade små djur, som börjar leva och föröka sig då de hamnar i vatten.Jag kommer inte ihåg vad det hette...
      Men ynglena verkar inte överlevt, iaf vad jag sett. Med tanke på att de var så pytesmå, kanske de smet ut genom springorna i guppi-födkassen. Det är en sån där plastburk du vet...Burken flyter omkring i 45 liters.
      Jag slängde i två små torkade klumpar såna där små djur, och jag tänkte kan inte akvariet bli helt invaderat av dem, de förökar sig visst i våldsam takt?
      /Lukas

      Kommentar

      • zeke
        • November 2002
        • 260

        #4
        Nykläckt Artemia kan jag rekommendera som mat till ynglen
        det är lätt att kläcka och är ett väldigt bra foder till ynglen
        dom växer väldigt fort av det
        1/2 dl ägg kostar ca: 100kr och räcker väldigt länge
        Hur man kläcker äggen finns det andra som kan beskriva bättre.
        Sök bland gamla inlägg och artiklar så hittar du hur man gör.

        Bara det bästa är gott nog;-)

        Dennis..

        Bara det bästa är gott nog;-)

        Dennis..

        Kommentar

        • zeke
          • November 2002
          • 260

          #5
          Nykläckt Artemia kan jag rekommendera som mat till ynglen
          det är lätt att kläcka och är ett väldigt bra foder till ynglen
          dom växer väldigt fort av det
          1/2 dl ägg kostar ca: 100kr och räcker väldigt länge
          Hur man kläcker äggen finns det andra som kan beskriva bättre.
          Sök bland gamla inlägg och artiklar så hittar du hur man gör.

          Bara det bästa är gott nog;-)

          Dennis..

          Bara det bästa är gott nog;-)

          Dennis..

          Kommentar

          • Lukas
            • April 2002
            • 1211

            #6
            hej!
            Jag har kläckt artemia flera ggr förrrut till ciklidyngel, men jag tror nämligen att nyckläcktaartemia är för stort för dem. Men nästa gång ska jag testa, jag har lite fryst.
            /Lukas

            Kommentar

            • Lukas
              • April 2002
              • 1211

              #7
              hej!
              Jag har kläckt artemia flera ggr förrrut till ciklidyngel, men jag tror nämligen att nyckläcktaartemia är för stort för dem. Men nästa gång ska jag testa, jag har lite fryst.
              /Lukas

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Hej

                Stänktetror tar inte Artemia, det är på tok för stort. Jag har försökt odla stänktetra vid ett flertal tillfällen men aldrig lyckats riktigt ordentligt. Det är inga problem att få alla äggen att kläckas. De är enkla att skrapa av och kläcka i en glasskartong med en centimeter vatten. Problemet är att mata dem. Jag har endast fått någon eller ett fåtal att överleva efter varje lek. Problemet har kanske varit att de endast fått mat morgon och kväll, inte konstant. Man ser hur de långsamt svälter ihjäl. Liquifry av minsta sort funkar men jag har lyckats bäst när jag satt en grupp ensamma i ett väl planterat 180 liters och sedan låtit ynglen äta av det de hittar. Då överlever fem sex stycken per lek.

                Mvh.

                Ola
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Hej

                  Stänktetror tar inte Artemia, det är på tok för stort. Jag har försökt odla stänktetra vid ett flertal tillfällen men aldrig lyckats riktigt ordentligt. Det är inga problem att få alla äggen att kläckas. De är enkla att skrapa av och kläcka i en glasskartong med en centimeter vatten. Problemet är att mata dem. Jag har endast fått någon eller ett fåtal att överleva efter varje lek. Problemet har kanske varit att de endast fått mat morgon och kväll, inte konstant. Man ser hur de långsamt svälter ihjäl. Liquifry av minsta sort funkar men jag har lyckats bäst när jag satt en grupp ensamma i ett väl planterat 180 liters och sedan låtit ynglen äta av det de hittar. Då överlever fem sex stycken per lek.

                  Mvh.

                  Ola
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Lukas
                    • April 2002
                    • 1211

                    #10
                    Hej!
                    Tack för infon Ola!
                    Ska jag skrapa bort äggen direkt efter leken?
                    /Lukas

                    Kommentar

                    • Lukas
                      • April 2002
                      • 1211

                      #11
                      Hej!
                      Tack för infon Ola!
                      Ska jag skrapa bort äggen direkt efter leken?
                      /Lukas

                      Kommentar

                      • petruswang
                        • January 2003
                        • 327

                        #12
                        Jag har läst att gulan från hårdkokta ägg, söndersmulade och upplösta i lite vatten kan fungera bra som yngelfoder.

                        Kommentar

                        • petruswang
                          • January 2003
                          • 327

                          #13
                          Jag har läst att gulan från hårdkokta ägg, söndersmulade och upplösta i lite vatten kan fungera bra som yngelfoder.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            • June 2002
                            • 1081

                            #14
                            Jag skrapade bort dem direkt efter leken. De kläcks rätt snabbt och ALLA kläcktes hos mig varenda gång. Men som sagt. Jag lyckades inte riktigt förrän jag körde med permanent odlingsakvarium där allt fick sköta sig själv. Äggula kan funka. Har inte testat. Läs http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar/Stanktetra/Stanktetra.htm där Mattias beskriver mina allra tidigaste försök litegrann.

                            Mvh.

                            Ola
                            Mvh. Ola
                            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              • June 2002
                              • 1081

                              #15
                              Jag skrapade bort dem direkt efter leken. De kläcks rätt snabbt och ALLA kläcktes hos mig varenda gång. Men som sagt. Jag lyckades inte riktigt förrän jag körde med permanent odlingsakvarium där allt fick sköta sig själv. Äggula kan funka. Har inte testat. Läs http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar/Stanktetra/Stanktetra.htm där Mattias beskriver mina allra tidigaste försök litegrann.

                              Mvh.

                              Ola
                              Mvh. Ola
                              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...