Röd Kristalltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yrrah
    • August 2004
    • 188

    Röd Kristalltetra

    Hej!

    Jag gick in på Hornbach i gbg för att se mig om i akvarieutbudet. Jag fick då syn på en tetra som enl. namnskylten skulle heta Röd Kristalltetra. Försäljaren som verkade kunnig (för en gångs skull) sa att det var en ny fisk på marknaden och att han inte visste så mycket om den. Den hade enl honom upptäckts för bara ett halvår sedan.

    Fisken ser ut lite som koppartetran, med silverfärgade spetsar på fenorna. Kroppen är roströd. På ryggfenan går ett svart band eller punkt (minns ej).

    Är det någon som känner till tetran? Skulle gärna vilja ha lite info om dess behov osv. Har sökt lite på nätet och här men hittar inget.

    Hoppas på svar...

    mvh Harry
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Jag undrar lite hur stor tetran var, jag misstänker att det är en Ruby Tetra Axelrodia riesie



    Om jag har rätt så har säljaren fel att den upptäcktes för ett halvår sedan. riesei, Axelrodia Géry 1966
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Magnuz
      • February 2005
      • 292

      #3
      Om försäljaren var kunnig hade han gett dig det vetenskapliga namnet. Populärnamnen är hopplösa, samma fisk kallas olika saker i olika länder och ibland har en fisk t.o.m. flera populärnamn i samma land. Ofta är också populärnamnen väldigt missvisande, det finns ganska mycket folk som tror att de har hajar i sina akvarier. :-)

      Kommentar

      • Yrrah
        • August 2004
        • 188

        #4
        Hej

        Guy! Din förslag är väldigt nära, men inte riktigt så såg den ut. Samma röda färg men mer röd under buken. Den svarta fläcken på stjärtfenan finns istället på ryggfenan. Om jag jämför tetran med neontetra så är den ungefär lika stor, lite större (beror iof på hur stor neon är). 3-4 cm uppskattar jag (neon brukar vara mycket mindre när kan köper dom), men dom var lite mer högresta över ryggen.

        Jo Magnuz, han VAR kunnig. Jag frågade inte efter det latinska namnet. Vi pratade mest L-malar. Det var det som var huvudämnet, tetran var bara ett sidospår. Jäkligt dumt av mig att inte fråga efter det latinska namnet.

        Ska försöka forska lite till, väldigt vacker var den!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

        Kommentar

        • Yrrah
          • August 2004
          • 188

          #5
          Sådär ja!

          Jag tror jag har löst det, ringde till hornbach och frågade vad den hette på latin. Fick svaret att det började med hyphestobrycon. Sökte på detta men hittade hänvisning till hypheSSobrycon. Han bokstaverade nog fel i affären. Sista delen på namnet mindes han dock inte. Efter att ha ögnat igenom ett otal antal bilder på google så har jag kommit fram till följande.

          Förmodligen är det en Hyphessobrycon Haraldschultzi alt. en H. Sweglesi (röd fantomtetra). Det är bara en silverspetsen på fenorna som skiljer, tror dom var med. Tror mest på Haraldschultzi alltså. Bilden här på zoopet är inte så bra, sökte på google/bilder och hittade en bra med lyckades inte länka den. Sök på Hyphessobrycon Haraldschultzi om ni vill hitta den (den rödaste till höger).

          Haraldschultzi


          Sweglesi


          Jag får väl bli guldmedlem för att se artbeskrvning på zoopet. Hmmm... en morot
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

          Kommentar

          • Magnuz
            • February 2005
            • 292

            #6
            "Sista delen på namnet mindes han dock inte."

            Kunnig, va? Det finns hur många Hyphessobrycon-arter som helst.

            Ingen av de fiskar du nämner är väl direkt nyupptäckta. Haraldschultzin beskrevs 1960 och sweglesin 1961 :-) Det finns dock som sagt hur många Hyphessobrycon-arter som helst och många av dem är mycket lika sinsemellan. För övrigt har nog alla likartade behov: de är fredliga stimfiskar som i naturen förekommer i mjukt lätt surt vatten. De trivs normalt sett bra med förhållandena i ett vanligt akvarium och äter vad som helst. Just H. sweglesi sägs dock föredra lite lägre temperatur än många andra arter; ca 23 grader.

            Kommentar

            • Yrrah
              • August 2004
              • 188

              #7
              Hehe...

              Jo det stämmer Magnuz, det fanns massor av arter upptäckte jag när jag sökte på dom. Dom jag hittade stämmde överens med bilden av fisken i mitt huvud.

              Ang säljaren., han är den kunnigaste JAG träffat. Att kunna latinska namn utantill kallar inte jag kunnigt, det är ELIT.
              När jag pratade med honom senast så ändrade han sig till att arten funnits dom senast 4 åren. Relativt nyupptäckt alltså. Men det stämmer inte överrens med dom två arterna jag chansade på?

              54 kr/st kostade dom. Det blir lite pengar om man ska ha ett stim. Men dom var jäkligt fina.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

              Kommentar

              • Yrrah
                • August 2004
                • 188

                #8
                Nytt bud!

                Idag gick jag för att inhandla fiskarna. Köpte mig fem stycken på prov.

                Jag trodde mig nu veta vilka fiskar det var (se tidigare inlägg) men frågade för säkerhets skull igen. Denna gången fick jag ett nytt bud mot vad jag fått tidigare. Nu nämndes inte ens samma släktnamn utan jag fick som svar att det var en moenkhausia pittieri. Denna art finns beskriven här på zpet som diamanttetra. Fisken liknar denna till stor del men är som sagt röd + svart band med svarta sömmar på ryggfenan + silverdoppade spetsar på resterande fenor. Alltså väldigt lik en röd variant av Haraldschultzi.

                Att den var så dyr tyder väl på att den är relativt ny (4 år sedan upptäckt enl försäljaren), 45kr st (jfr neontetra 5 för 49 kr).

                Vore intressant att få ett klargörande.

                mvh Harry
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                Kommentar

                • Magnuz
                  • February 2005
                  • 292

                  #9
                  Moenkhausia pittieri beskrevs 1920... Den är inte röd och saknar dessutom svart band på ryggfenan. Jag tycker att din zoohandlare borde skärpa sig.

                  Kommentar

                  • Yrrah
                    • August 2004
                    • 188

                    #10
                    *fnys*

                    Jag slår fast att min fisk heter Hyphessobrycon haraldschultzi. Den är vansinnigt lik på alla punkter.

                    Vad fiskhandlaren svamla om ang nyupptäckt väljer jag att anta vara felaktigt. Illa är också att Hornbach skriver ut fel namn på sina "produkter". Tänk att köpa köpa en stol som senare skulle sig visa vara ett bord. Bara för att det är en stor affärskoncern betyder inte det att den är seriös, tydligen.

                    Tack för dina svar Magnuz. Sökandet fortsätter efter zooaffären med den kunniga personalen.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=377942

                    Kommentar

                    Arbetssätt...