Kardinal tetror...Hur ser man skilnad på hona/hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocki
    • January 2005
    • 36

    Kardinal tetror...Hur ser man skilnad på hona/hane?

    Godag/Gonatt/Hej!

    Hur ser man skilnad på kardinaltetror,hona/hane?
    Har suttit nu i flera dar å tittat på dem...de ja kom fram till e att vissa är mera "lysande" eller mer blå...ja vet int men iaf,vissa har mera självlysande blått rör,men ibland så e alla lika,byter dom färg ibland? Ja huvud saken är könet på dom,jag har 7st och hoppas på yngel,har dom i ett sällskaps akvarium med guppysar och svärdbärare.
    Jag bugar mig för de som har bättre erfarenhet...=D
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    #2
    honorna e oftast större o mycke rundare än hanarna.Enklast o se detta när honorna e romstinna.

    Kommentar

    • Servant
      • December 2004
      • 315

      #3
      Du kan nog inte sitta och bara hoppas på yngel.

      Någon annan levande varelse kan nog berätta mer om kardinaltetror och dess svårighet att odla, samt varför nästan uteslutligen alla i handeln är vildfångade.
      t

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        har 6st som jag köpte i torsdags förra veckan.

        1 av dom är lite längre lite rundare än dom andra.
        tror det är en hona.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Jocki
          • January 2005
          • 36

          #5
          Ok tack för era svar,märkte på en annan tråd att de är svårt att få yngel men min ena guppy fick just yngel,två överlevde dom andra var bara små bollar med ögon...jag tror honan inte är tillräckligt "vuxen" ännu=D

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Det är en mycket svårlekt fisk kardinaltetran. Ytterst sällsynt att den går i lek i akvarium.

            Nu kommer många att säga att det inte alls är svårt och till dom vill jag bara säga, Prova själv.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av plizken
              Det är en mycket svårlekt fisk kardinaltetran. Ytterst sällsynt att den går i lek i akvarium.
              undrar hur många som får lek utan att vilja ha det/försöka få det.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #8
                Ursprungligen postat av Raven
                Ursprungligen postat av plizken
                Det är en mycket svårlekt fisk kardinaltetran. Ytterst sällsynt att den går i lek i akvarium.
                undrar hur många som får lek utan att vilja ha det/försöka få det.
                Jag skulle tippa någonstans i traktera av inte någon.
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  noterat att vissa av mina kardinal tetror har en vit rand på näst sista fenan på magen.

                  mina 2 största har det vissa av dom mindre inte.
                  är det nåt som visar att dom är honor ?
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Iris A
                    • October 2004
                    • 158

                    #10
                    Tyvärr, både honor och hanar kan ha det vita strecket. Honorna har som vuxna rundare former, du ser skillnad mellan honor och välgödda (övergödda) hanar på att hanarna får en kantig kula under magen när de ätit för mycket. Honorna är tjockare på sidorna av magen (där ligger rommen). Uppifrån syns alltså skillnaden bäst.

                    Men, som det redan påpekats är det mkt svårt att få lek av kardinaltetror. Du måste i princip simulera regnperiod över en tidsperiod på en månadeller två med successiv sänkning av vattenstånd m.m. (sök i forumet så hittar du flera beskrivningar), och ändå är chansen liten att lyckas. Om du vill odla tetror rekommenderar jag enklare adepter, t ex rosentetror eller glödbandstetror. Även där krävs det lite arbete.

                    /Iris

                    Kommentar

                    Arbetssätt...