Att stimma eller inte stimma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Att stimma eller inte stimma

    I mitt 250 liters bor 29 kardinaltetra. Jag trodde att de lättare skulle stimma i fall de var ett gäng. Men nu har jag märkt att min kompis 9 kardinaler (+ 2 neon) som bor i ett 329 liters stimmar nästan hela tiden.

    Nu har jag lite funderingar. Kan deras stimbeteende bero på att de bor i ett större akvarium? Eller måste det vara nåt annat?

    I samma 320 liters-akvarium bor även 9 rödmunstetra som simmar i stim nästan hela tiden. Kan deras stimmande påverka kardinalerna till att stimma?

    Skulle mina stimma bättre i fall jag minskade antalet individer? Jag funderar även på att introducera en liten familj apistogramma (i fall jag lyckas adoptera bort några av mina sorgmantlar). Tror ni detta skulle få kardinalerna att inse att de är stimfiskar?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Du har inte mycket till hotbild för dina kardinaltetror.
    Stimbetendet är delvis ett svar på att de känner sej hotade.
    Men du kan också ha rätt i den mindre mängden fiskar i det större akvariet gör att de känner ett större behov av att stimma.
    Lite mer om stimmande:
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      Du har inte mycket till hotbild för dina kardinaltetror.
      Stimbetendet är delvis ett svar på att de känner sej hotade.
      Men du kan också ha rätt i den mindre mängden fiskar i det större akvariet gör att de känner ett större behov av att stimma.
      Lite mer om stimmande:
      http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209299
      Tack för länken! Ja, stimfiskar ÄR intressanta!

      Men tillbaka till frågan. I min kompis akvarium finns det inte heller nån hotbild för kardinalerna. Det skulle i så fall vara om de tycker de 3 nya algätare är lite läskiga. Men jag kan inte tänka mig det.

      Skulle mina stimma mer med en apistogramma-familj i samma akvarium? Eller i fall de bara var 22-24?
      Senast redigerad av batski; 01 February 2005, 12:22.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen postat av batski
        Ursprungligen postat av erikthur
        Du har inte mycket till hotbild för dina kardinaltetror.
        Stimbetendet är delvis ett svar på att de känner sej hotade.
        Men du kan också ha rätt i den mindre mängden fiskar i det större akvariet gör att de känner ett större behov av att stimma.
        Lite mer om stimmande:
        http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209299
        Tack för länken! Ja, stimfiskar ÄR intressanta!

        Men tillbaka till frågan. I min kompis akvarium finns det inte heller nån hotbild för kardinalerna. Det skulle i så fall vara om de tycker de 3 nya algätare är lite läskiga. Men jag kan inte tänka mig det.

        Skulle mina stimmar mer med en apistogramma-familj i samma akvarium? Eller i fall de bara var 22-24?
        För att testa om det är mängden som är problemet så borde du väl försöka att dra ner dem till 9 st för en tid i alla fall och sedan kanske öka successivt. Om detta är möjligt att genomföra i praktiken.
        Och ju större hotbild de utsätts för desto sannolikare är det nog att de börjar stimma bättre.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #5
          mina rasboror stimmar bättre efter att jag ökat antalet från 16-40 fiskar. De går i ett 540 kar och har regnbågsfiskar som kan ses som en hotbild.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Neptun
            mina rasboror stimmar bättre efter att jag ökat antalet från 16-40 fiskar. De går i ett 540 kar och har regnbågsfiskar som kan ses som en hotbild.
            Hmm, det var inte lätt det här. Fler eller färre??? Får hoppas på apistogramma i fall jag lyckas omplacera sorgmantlarna...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Min förslag med färre kardinaler i det här fallet är dina egna iaktagelser från den större burken samt ditt eget mindre stim av rödmunstetror. De 29 kardinaltetrorna kanske uppfattar ditt 250 liters akvarium som ett stimrevir när det inte finns någon rejäl hotbild.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • thorre
                • November 2004
                • 307

                #8
                Har också kardinaler i mitt 200-liters akvarium. Först var de 10. Då stimmade de inte. Sen blev de 20. Stimmade inte då heller.

                Nu är de 40 och stimmar fortfarande inte.
                Jag tröstar mig med att de antagligen känner sig trygga och trivs iom att de simmar alltid lungt och är väldigt vackra att se på. När jag började mata med "Aquatic Nature Tropical Food Excel" pellets så färjade de ut ännumer och nu lyser det nästan om dem, men stimma, det gör de inte.

                Får se om det kanske kan vara nån snäll skalare som vill bo i burken och agera hotbild. Problemet är nog bara att min 200litersbuk är förliten för skalare. Nån som har förslag på annan bra hotbild?

                cheers
                /thorre
                thorre.se

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Jag tror inte det spelar någon större roll hur många kardinaltetror du har eller vilken hotbild du har. Kardinaltetror är svåra eller nästan omöjliga att få att stimma i ett akvarium. Rödmunstetra däremot stimmar utan hotbild. Fimms en del andra tetror och rasboror som gör det.

                  Guy
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • thorre
                    • November 2004
                    • 307

                    #10
                    där ser man. vad beror det på (att de inte stimmar i akvarium)? Är det att det är för lite plats i akvariet?
                    thorre.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...