Köpa in pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faebo_tarzan
    • December 2004
    • 119

    Köpa in pirayor

    tja
    Jag har haft två "omgångar" pirayor och har tänkt att köpa ett stim pirayor igen till mitt akvarium. Nu undrar ja om det är ngn som vet eller har egen erfarenhet av att köpa in dom själv istället för att leta zooafärer som har 20 stycken småindivider. Det har varit väldigt svårt innan att hitta det man vill ha i zooaffärerna.
    Senast jag köpte pirayor så hade dom 4 stycken "hela" sen fick jag några enögda på köpet . Dom klarar sig utmärkt, en håller t.o.m på att få ett nytt öga :O

    Richard.
  • Spagh1i
    • December 2004
    • 4

    #2
    har 7 st att sälja om det är intressant

    Kommentar

    • faebo_tarzan
      • December 2004
      • 119

      #3
      Jag hade tänkt mig ett 20-tal fiskar.... dom ska vara små som en femkrona, max.

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej faebo_tarzan !

        20 Pirayor ? Hoppas att du vet vilka volymer som krävs.(för fiskarnas skull).
        Att ett bortbitet öga akulle växa ut som du säger ställer jag mig väldigt tveksam till.
        MVH

        Lisa

        Kommentar

        • faebo_tarzan
          • December 2004
          • 119

          #5
          Ursprungligen skickat av Haleli
          Hej faebo_tarzan !

          20 Pirayor ? Hoppas att du vet vilka volymer som krävs.(för fiskarnas skull).
          Att ett bortbitet öga akulle växa ut som du säger ställer jag mig väldigt tveksam till.
          MVH

          Hej, håll dig till ämnet istället för att komma med såna dumma kommentarer. Jag har mycket god erfarenhet av pirayor och ja vet hur stora volymer pirayor behöver. Du behöver inte påpeka det. Angående det bortbitna ögat så fanns det en ytterst lite flik kvar, ögat är nu helt utvuxet.
          Snälla håll er till ämnet....
          MVH Richard.

          Kommentar

          • robbygg
            • November 2004
            • 188

            #6
            Du kan väl fråga fiskhandlarn när han får hem nya leveranser då kan du passa på och fråga om han kan ta med ett tjugotal sådana med. Vår lokala handlare har nästan alltid ett stort stim på pirayor stora som femkronor...

            By the way hur stort kar håller du dom i? Har du dom tills dom blir stora eller?

            Mvh
            Alex
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

            Kommentar

            • Spijer
              • February 2004
              • 226

              #7
              Hur mycket brukar en piraya kosta?

              Kommentar

              • faebo_tarzan
                • December 2004
                • 119

                #8
                Dom små brukar väl ligga på 45-55 kr. Stora är betydligt mycket dyrare... Jag har hade för ett årsedan 10 stycken i ett 700 l alvarium.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Hur stort akvarium du har är väl i högsta grad en relevant fråga och knappast inte en dum fråga.
                  Det bästa är att köpa in alla samtidigt - alltid svårt att släppa in nykomlingar.
                  Kan dock hålla med om att det kan vara svårt att få tag i många på en gång - då och då dyker de dock upp i små storlek i affärerna.
                  10 st i ett 700 liters kan väl funka - 20 st i ett akvarium som är minst 3 meter långt skulle väl också funka.
                  Jag hade en gång ett 20-tal i ett akvarium som var 5 meter x 60 cm x 50 cm och det funkade väldigt bra.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • faebo_tarzan
                    • December 2004
                    • 119

                    #10
                    Ingen dum fråga med en onödig kommentar...
                    Blir så trött på sånt.. men aja skit i det.
                    Jag hörde mig för och man kan beställa direkt om man vill ha 20 stycken individer.
                    robbygg/. Jag höll mina 10 stycken i ett 700 Liters kar, det funka helt utmärkt. (ingen som fick cellskräck

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Blir så trött på sånt
                      Och jag blir så trött på sånt
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Maker
                        • December 2004
                        • 3

                        #12
                        Jag hade 8st i mitt akvarium på 840liter (200x60x70), en morgon när ja vakna var
                        det bara 5st kvar. 3 var helt spårlöst borta så jag ställer mig tveksam till mer än 10st om
                        man har under 800liter imo.

                        Kommentar

                        • faebo_tarzan
                          • December 2004
                          • 119

                          #13
                          Ursprungligen postat av Maker
                          Jag hade 8st i mitt akvarium på 840liter (200x60x70), en morgon när ja vakna var
                          det bara 5st kvar. 3 var helt spårlöst borta så jag ställer mig tveksam till mer än 10st om
                          man har under 800liter imo.
                          Matar du dom regelbundet? Hur stora va dom, små pirayor äter lättare upp varann än stora. Dom små ska man helst mata varje dag för att inte dom ska äta av varann.

                          Kommentar

                          • Stugge
                            • January 2005
                            • 12

                            #14
                            Hej

                            var tvungen att regga mig här och kasta mig in i diskutionen om storleken på kar för pirayor. Är man ute efter att få lek behövs STORA kar . Men är man inte ute efter det går det bra med betydligt mindre. Jag har 14 st 18-26 cm stora pirayor i mitt 375 liters. Detta har funkat bra under 2.5 år.

                            "Det bästa är att köpa in alla samtidigt - alltid svårt att släppa in nykomlingar."

                            Jag har även släppt ner 5 st (hade 9 st från början) för ett par månader sedan ,dessa fiskar fick jag av en person som lade ner sitt kar. Detta har gått bra utan skador.

                            För bilder klicka länken.
                            http://www.piranha-fury.com/pfury/in...howtopic=68777

                            Kommentar

                            Arbetssätt...