6 cm stora sorgmantlar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    6 cm stora sorgmantlar?

    Det står på Zoopet's infosida om sorgmanteltetra att de kan bli 6 cm långa i vuxen ålder. Det låter ganska mycket med tanke på att de är ganska cirkelformiga.

    Är det någon som har sett så stora sorgmantlar?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Det är ju max storlek. Har sett några som var nån centimeter större än de du fick. Ser verkligen ut som lite rundare miniskalarer. Hur har det gått för dem och karet för övrigt?
    Mvh, Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Vem har linjalen med sej...
      Fem cm sannolikt ja.
      Senast hos en odlare "här i staden" med något ruffiga lokaler...
      Sex cm vet inte säkert...
      Jag har däremot för mej att firrarna ifråga är något blekare när dom blir större
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        6 cm är med inräknad stjärtfena. Jag har aldrig sett så stora, men det är inte helt omöjligt att de kan bli det. 4-5 cm stora har jag haft själv.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tack all för svaren!

          Lenmar: Har du inte fått mitt mail? Konstigt. Jag mailade en kort rapport till dig häromdan. Men here it goes again:

          Sorgmantlarna var väldigt oroliga i början. Höll sig mest längst bak i akvariet och simmade omkring snabbt och stressat. Kardinalerna verkade rädda för dem och höll sig i ett tätt stim mest vid framrutan.

          Efter något dygn hade sorgmantlarna lugnat ner sig och är nu överallt i akvariet. Karinalerna har förstått att sorgmantlarna inte utgör något hot och har också slappnat av. De stimmar nästan inte alls längre och är även de överallt. Det är faktiskt inte några som stimmar längre. Pansarmalarna går ofta i par eller i mindre grupper, men jag har inte sett allihop i ett stim på några dagar.

          Alla verkar må bra. Jag har testat vattnet regelbundet och testerna har inte visat några nitriter. PH ligger runt 6.5 som det ska. Så i går flyttade ett par fjärilciklider och en till trilineatus in.

          Ottosarna och pansarmalarna har gjot ett mycket bra jobb och har rensat rötterna och växterna på nästan alla alger. Tyvärr så brukar de inte vara uppe vid ytan, så algerna har kunnat växa ifred på flyttväxterna. Vattnet är faktiskt grumligt av alla kringflytande alger.

          Ett problem har varit att sorgmantlarna tar i stort sett all mat innan den hunnit sjunka ner lite, så kardinalerna och de andra får typ ingenting. Så i går köpte jag Nutron Staples - tabletter som pansarmalarna gillar. Hur gjorde du när du matade, så alla fick mat och inte bara sorgmantlarna?

          Annars tycker jag det har gått väldigt bra hittills.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Hej Batski!

            Vad roligt att höra att allt går bra! Hos oss var inte sorgmantlarna vare sig snabbast eller störst. Nåt som vi tycker är bra att mata med, som oxå sjunker ned till pansarmalarna, är JBL:s GRANA med 10% krill. Alla fiskarna hos oss älskar det fodret. Det är minigranulat som sjunker i olika hastighet.

            Som du såg hemma hos oss så stimmar inte kardinalerna särskilt bra här heller. Man får nog ge dem rejäl "skrämselhicka" för att de skall stimma fint. Kanske springa fram å tillbaka framför akvariet som en tok?
            <center> </center>

            Mvh / Maria
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • niclas89
              • October 2004
              • 228

              #7
              jag har 5 cm stora nu
              flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Var i Göteborg kan man köpa JBL:s produkter?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Hornbach bland annat! Bra priser. (Även om man kanske borde gynna akvariehandlarna)Man kan ju oxå ringa runt å fråga vilka som för JBLs produkter och vilka som kan tänka sig att ta hem dem.
                  Mvh / Maria
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...