Några råd på vägen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    #31
    Tack för alla tips... det sägs oxå att kardinaler är väldigt känsliga fiskar men jag har haft sonna i 8-9 år och de har klarat alla nybörjarfel som man kan komma på tror jag. Det är inte många kardinaler som har dött för mig genom åren och jag har fortfarande kvar ett par riktit stora honor från mitt första stim. Så eftersom känsligheten är överdriven enligt mig så kanske odlingssvårigheten är det oxå... det är så ja har tänkt när ja började det lilla projektet och det skadar ju aldrig att fösöka lr hur?
    Mvh Mattias Nordfeldt

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #32
      Säger vara det; jantelagen. Du har stor kunskap inom många områden men förmedlar den lite plumpt ibland, det blir lite negativ och nedlåtande ton istället för en posetiv. Man ska inspirera kunskapssökande!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Så eftersom känsligheten är överdriven enligt mig så kanske odlingssvårigheten är det oxå... det är så ja har tänkt när ja började det lilla projektet och det skadar ju aldrig att fösöka lr hur?
        Mycket bra inställning mattias. Jag tycker absolut du ska testa, du har ju ingenting att förlora på det. Du vinner bara en massa erfarenhet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Jag har aldrig odlat kardinaler så jag kan inte heller ge några råd förutom att uppenbarligen är mycket svårodlade. Detta är anledningen till 99,99% av de som säljs idag är VF eftersom inte ens superproffsodlare klarar av att odla dom i någon större skala.
          Så om man inte har stor erfarenhet så håller jag nog med i rekommendationen om att börja med lite lättare arter.

          Men ibland kan ju också det svåra vara lätt om man bara gör rätt
          Så här står det ovan
          " Jag har för mig att tricket med kardinaler är att man som vanligt matar som fan tills honorna är kanonrunda och sedan sätter man ett potentiellt par i en balja med surt och mjukt vatten (regnvatten/smältvatten kanske?) i en kolsvart garderob med någon form av nät som förhindrar att föräldrarna kommer åt dom. Låt stå och kolla varje dag efter rom.
          Yngelvård är jag inge vidare på så vi får se om någon kommer med tips på vad du ska mata småttningarna med."
          det är säkert så att detta stämmer i de allra flesta fall men jag kan bara inte låta bli att kommentera det lite.
          Jag har faktiskt träffat en person som har odlat kardinaltetra i lite större skala (kanske 1000 om året eller nåt sånt).
          Han "odlade" dom i ett vanligt sällskapsakvarium (ca. 200 liter) på Öland. På Öland är vattnet extremt hårt och har ett högt pH. I karet fanns gott om javamossa och sisådär varannan till vartredje månad så tömde han ner karet och plockade ut alla kardinaler utom ett 30-tal som fick vara kvar. Inget speciellt yngefoder användes överhuvudtaget.

          det sägs oxå att kardinaler är väldigt känsliga fiskar
          De är bara känsliga under den första tiden - har de väl acklimatiserat sig så är de snarare rejält tåliga.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #35
            Att en fisk inte är särskillt känslig behöver inte betyda att den därmed är lättodlad - försök om du vill eller pröva dej fram med något enklare först och få erfarenheter.
            När det gäller killis är det nästan ett måste att skaffa sej erfarenheter av lättare arter först eftersom fiskarna inte är långlivade så misstagen därmed blir fatala.
            OK misslyckas man med kardinaltetror så är det väl bara att gå in på närmaste affär och köpa nya när de gamla tagit slut.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Jag har faktiskt träffat en person som har odlat kardinaltetra i lite större skala (kanske 1000 om året eller nåt sånt).
              Han "odlade" dom i ett vanligt sällskapsakvarium (ca. 200 liter) på Öland. På Öland är vattnet extremt hårt och har ett högt pH. I karet fanns gott om javamossa och sisådär varannan till vartredje månad så tömde han ner karet och plockade ut alla kardinaler utom ett 30-tal som fick vara kvar. Inget speciellt yngefoder användes överhuvudtaget.
              Exakt. Och var det inte någon som odlade dom i en te-kopp (Pinter?), fast det kanske var neontetror.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #37
                Dock tror jag inte på receptet ovan att det går särskillt bra att odla sin kardinaltetror i extremt hårt vatten i en tekopp...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • mattias89
                  • December 2003
                  • 316

                  #38
                  Erikthur: Jag sa inte det utan jag sa att eftersom känsligheten är överdriven så kanske odlingssvårigheten är överdriven oxå?
                  Vi fick ju ett väldigt bra exempel på det ovan av kjell. Man kanske bara ska ha tur helt enkelt?
                  Mvh Mattias Nordfeldt

                  Kommentar

                  • mattias89
                    • December 2003
                    • 316

                    #39
                    Igen erikthur måste du läsa noggrannare. Han hade odlat dem i en thekopp, men det står inte något om hårdheten.
                    Mvh Mattias Nordfeldt

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #40
                      Jag tycker nog det Kjell skrev stöder min uppfattning att kardinaltetror är svåra men att ibland trotsar fiskarnas naturliga drift detta.
                      Egentligen borde väl alla akvariefiskar fortsätta att fortplanta sej ohämmat precis som de gör uti det vilda.
                      Att de inte gör det borde skicka oss en tankeställare...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #41
                        Ursprungligen skickat av mattias89
                        Igen erikthur måste du läsa noggrannare. Han hade odlat dem i en thekopp, men det står inte något om hårdheten.
                        Jag slog bara ihop de två erfarenheterna - och nej det var inte kardinaltetror som Helmut odlade i tekoppen vad jag kan minnas.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Och var det inte någon som odlade dom i en te-kopp (Pinter?), fast det kanske var neontetror.
                          Har för mig att det var ett grogglas, jag vet att det handlade om kardinalFISK och inte kardinaltetror och det är en jäkla skilland det. Det sas för övrigt också på skämt för att påvisa hur enkel kardinalfisken var att odla, inte som en rekommenderar metod.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...