Vilken stimfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mattias89
    • December 2003
    • 316

    Vilken stimfisk?

    Hej
    Jag har ett 310L akvarium med 4 scalare, 4 sajicasiklider ganska mkt växter och några ansictrus.
    Frågan lyder som titeln. Jag har funderat på citrontetra och rosentetra men vet ej hur många som skulle vara lagom. Vill inte bli pålurad för många av AL. Men om ni har några andra fisktips så vill jag gärna höra! Har oxå sett att många inte lyckas få sina citroner gula. Hur gör man för att lyckas med det, vallenvärden mm.
    Mvh Mattias Nordfeldt
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Grundregel - om man vill ha ett snyggt stim är att ha mer än man från början tänkt sej. Oftast tänker man bara på 6-10 för ett stim. Men det blir mycket snyggare med kanske 20 eller mer.
    Ett tips för att skaffa ett riktigt fint stim på sikt är att att köpa ett mindre stim av en art och därefter leka av dem...
    Då svider det inte så mycket i plånboken.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • mattias89
      • December 2003
      • 316

      #3
      Okeej... jag hade oxå tänkt 20-30 st innan... min lillebror har 20 kardinaltetror o d e jättefint... stimfiskar i allmånhet e inte lika fina när man har under 15 st. tycker jag... jag menade i förhållande till akvariestorleken och d andra innvånarna
      Mvh Mattias Nordfeldt

      Kommentar

      • Pelle__k
        • March 2003
        • 646

        #4
        Hej!
        Jag har en massa (ca50) Kardinaler i mitt discusakvarium. De stimmar inte alls men däremot har jag för ett par veckor sen införskaffat en liten grupp på 12st Vinkeltetror och de är fantastiskt bra på att stimma! Det är sällan mer än 10cm mellan de två som är längst ifrån varandra när de stryker omkring i burken
        www.discusklubben.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

        Kommentar

        • mattias89
          • December 2003
          • 316

          #5
          Okej, men jag vill ha någon ganska så färggrann. Någon annan som har några erfarenhetar av hur kardinaler och citroner e på o stimma
          fasst jag kan nog endå inte har kardinaler även fast mina scalarer ännu är små
          Mvh Mattias Nordfeldt

          Kommentar

          • David B
            • December 2002
            • 507

            #6
            Har själv ca 20 st citroner tillsammans med bland annat scalarer och det fungerar utmärkt. Framför allt citronhanarna är vackert gula men även honorna antar en fin gulfärg och är absolut inte så bleka som de är i affären. Vill inte påstå att de stimmar perfekt men för den delen är de inga dåliga stimmare heller. En vacker, fredlig och tålig tetra som jag varmt kan rekommendera.

            En ännu finare tetra som jag är "kär" i är rödmunstetra. Trots kroppsformen så går det utmärkt med mina stora scalarer. De stimmar någonting fruktansvärt bra och där är det verkligen "en för alla, alla för en". Är snabba och vackra och förgyller verkligen mitt kar. Sägs vara rätt svåra men jag har haft mina i över ett år och inte en enda av de 22 har dött utan de växer så det knakar.

            På det hela taget så kan jag rekommendera dessa två fina tetror. En annan fin tetra är Robertsitetran som Tant Nancy säkert kan berätta mer om. Ruskigt vacker fisk med sin rosenröda skrud och stora vackra svarta fenor...

            Lycka till.

            David B.

            Kommentar

            • Fiskaren
              • March 2004
              • 166

              #7
              Har du funderat på fantomtetra? Har precis upptäckt denna vackra tetra. Man ser även stor skilnad på könen. Har 2 honor och 1 hane, men funderar på fler.

              Kommentar

              • Sven W
                • October 2003
                • 107

                #8
                Jag delar David B:s uppfattning att rödmunstetra är en härlig stimfisk. Jag frågade och letade en hel del innan jag bestämde mig och det var ganska entydigt att rödmunstetra är den art som i akvarium stimmar bäst av alla tetror.

                Jag har mina med bl.a flaggciklider vilka iofs inte hunnit bli så stora ännu. Jag är nöjd med dom. Nackdelen är att de är ganska känsliga och därmed dyra.
                /Sven
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

                Kommentar

                • mattias89
                  • December 2003
                  • 316

                  #9
                  Okej... men blir dom färggrannare med tidel... jag tycker dom ser så färglösa ut i affären
                  Mvh Mattias Nordfeldt

                  Kommentar

                  • David B
                    • December 2002
                    • 507

                    #10
                    Fantomerna är jättefina, kanske framför allt de svarta. Har dock det minuset liksom mina rödmunnar att de är ganska dyra. Brukar ligga mellan 27 och 30 kronor...vilket ju drar iväg med ett stim på 25-30 stycken...

                    David B.

                    Kommentar

                    • Sven W
                      • October 2003
                      • 107

                      #11
                      Det skiljer lite på art, men på "riktig" rödmunstetra, Hemigrammus bleheri, blir det röda på nosen lysande rött när de mår bra. Stjärten blir kontrasterande svart vit och kroppen mjölkvit. I affären är de ofta stressade och blekare i färgen. Om det är snyggt eller inte är väl en smaksak, men jag tycker i vart fall att de pryder mitt akvarium även om det från början i första hand var beteendet som var viktigt.

                      Den närbesläktade arten Petitella georgiae är betydligt blekare. Det finns dessutom en tredje art som jag nu i hastigheten inte kommer ihåg vad den heter och jag dessutom inte har någon egen erfarenhet av.
                      /Sven
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

                      Kommentar

                      • David B
                        • December 2002
                        • 507

                        #12
                        Det är väl "purpurhuvudstetra" du tänker på, Sven? eller?

                        Hur som helst så är det en jäkla fin fisk och inte alls så svår som artbeskrivningen kan antyda.

                        David B.

                        Kommentar

                        • mattias89
                          • December 2003
                          • 316

                          #13
                          ok... d är med att d är dyra bryr jag mig inte om... en hobby kostar =>
                          Mvh Mattias Nordfeldt

                          Kommentar

                          • Sven W
                            • October 2003
                            • 107

                            #14
                            Ursprungligen skickat av David B
                            Det är väl "purpurhuvudstetra" du tänker på, Sven? eller?
                            Den tredje art jag tänkte på var Hemigrammus rhodostomus. En relativt bra sida om de tre arterna finns på http://www.characin.com/carey/articl...rummynose.html
                            /Sven
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

                            Kommentar

                            Arbetssätt...