elaka pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pistmaskin
    • February 2004
    • 41

    elaka pirayor

    Har väldigt länge funderat på att införskaffa ett större kar och nya invånare, nämligen pirayor (Pygocentrus nattereri).
    Jag har lustläst allt om dessa fiskar jag har hittat, men inte hittat mycket åsikter om dom. Det borde finnas åsikter här tänkte jag. ;-)

    Är de vekligen så elaka och skygga som kan läsas i böcker och artbeskrivningar på nätet?? ZOO affären hemma har haft 6st rätt stora i ett 500l kar över ett år, och nån på nätet sålde ett 400l kar med 20 st (10-15cm).

    För dem verkar det funka, vad tror du?

    -375 liter BTN Malawi-

    #Golden, zebra och guldsöm#
  • Haleli
    • August 2003
    • 413

    #2
    Hej pistmaskin !

    Åsikter om pirayor brukar det finnas gott om !
    Som svar på din fråga;20 Pirayor i 400l kommer inte att fungera så länge till.
    Läs gärna artikeln på: www.bollmoraakvarieklubb.org
    MVH
    Lisa

    Kommentar

    • jorgen41
      • December 2002
      • 2087

      #3
      400 till 20st är aldeles för litet akvarium. På mitt förra jobb hadde vi 10st i 700l och det funkade bra.

      Pirayor är inte skygga om dom har tillräckligt stort akvarium vilket dom kräver. Och ja dom är väldigt aggresiva emot nya invånare det går att vänja pirayorna vid sällskap genom att ha den nya fisken i en bur i akvariet i typ 1 vecka. Dom äter även varandra om det är någon mindra piraya i akvariet.
      http://www.aquascapes.webhop.net
      http://jorgensblog.blogspot.com/

      Kommentar

      • Spijer
        • February 2004
        • 226

        #4
        En annan fråga, hur mycket kostar en piraya igentligen?

        Kommentar

        • Sol
          • May 2004
          • 37

          #5
          Hej Pistmaskin.

          Jag har 7 pirayor i ett 500L kar. Det börjar redan bli för litet eftersom dom växer oerhört snabbt om dom får bra tillgång till fräscht vatten och mycket föda.
          20 individer i ett 400L är på tok för litet. Funkar möjligtvis för ungdjur men absolut inte i längden.
          Pirayor är en mycket vacker och livlig fisk, men dom förtjänar verkligen inte deras rykte. Det är en väldigt skygg fisk (om man jämnför med sällskapsfiskar).
          Den enda fisken som fungerar tillsammans med pirayor enligt mitt tycke är en mycket stor pleco. Allt annat faller till marken förr eller senare.

          Så för att dra en kort slutsats så skall du endast köpa pirayor för att du är intresserad av arten och inte för att se blodiga måltider. Självklart är Pirayan en rovlysten fisk och bjuder gärna på en härlig show-off om man skulle lägga ner en levande mört te.x. Dock är pirayans beteende mycket överdrivet.
          Skaffa ett stim på 10 individer och minst 80L per vuxen individ.

          Lycka till!
          (Ursäkta stavningsfel och mina formuleringar, är dödstrött ;P)

          Kommentar

          • bus
            • July 2004
            • 37

            #6
            Jag har haft pirayor och dom är väldigt vackra men ack så tråkiga ! Som jag minns stog dom mest och tryckte i ett hörn. Jag hade en stor pleco med dom och det gick bra. Prövade också med en stor påfågelciklid men det gick mindre bra. Cikliden var och försökte munhuggas med dom och mobbade dom, när pirayorna blev less så bet dom bort hela underkäken på stackars cikliden.
            Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

            Kommentar

            • Haleli
              • August 2003
              • 413

              #7
              Hej !

              Håller fullständigt med Sol.
              Skaffa bara Pirayor om du tänker ta hand om dom på ett seriöst sätt.
              Dom kommer att ge dig många tuffa prövningar, men även positiva upplevelser.Skyggheten går över när dom vant sig vid och litar på sin ägare ! Det kräver tid och fasta rutiner för fiskarna. Vid 3-4 års ålder,(om du haft dom hela tiden),är det tom.fullt möjligt att kalla fram olika individer ! Det här är läraktiga fiskar. Jag har några som utan tvekan skulle ta matbitar från min hand-vilket kan vara dumdristigt.Och till dig som undrar,den bitna Pirayan i artikeln mår jättebra, och fler bilder kommer att läggas till framöver ! Läs gärna om Pirayor på;
              www.Bollmoraakvarieklubb.org
              MVH
              Lisa

              Kommentar

              Arbetssätt...