Någon stimfisk som passar med neontetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cicci_81
    • June 2004
    • 51

    Någon stimfisk som passar med neontetror?


    Fick tips i affären på att man kunde kombinera sina neoner med någon annan stimfisk (ja, förmodligen vill de tjäna pengar på mig...)

    Finns det någon fisk/tetra som stimmar med neoner? Har för mig sen jag var liten, att i min familjs akvarium hade vi olika sorter som stimmade ihop och det var fint. Jag är lite sugen på någon större stimfisk, då jag bara har små neontetror, små pansarmalar och ett par kampisar. Nog snyggt med något större?

    Någon som har tips?



    **Gött, en lördagkväll av surfande...**
    ***********************************************
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    svart neontetra ^^ ?

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Det beror väl på hur stort kar du har. Jag tycker det låter snyggt med rätt många neoner och några kampisar. Jag tycker själv att det kan se rätt rörigt ut med flera olika tetror i samma storlek i samma kar. Fast två olika brukar vara rätt snyggt förstås. Om du har större kar så finns ju kongotetran. Den är rätt stor. Men det vete sjutton vad kampisarna skulle tycka om dom. Jag skulle satsa på större stim av en sort i stället. Men det är jag det ;-)
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Köp fler neontetror istället, blir mycket snyggare än om du har olika stimfiskar.

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Hur stort akvarium har du? Hur många neoner? Hur många pansarmalar(de är ju också stimfiskar)?
          Jag brukar ge som råd att i akvarier på mindre än 200 liter blir det lätt plottrigt med mera än en sortens stimfisk som rör sig ovanför botten.
          Du vet väl att alla stimfiskar ska vara 10 st eller flera för att må bra... det gäller även pansarmalarna....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • shpend
            • August 2002
            • 2010

            #6
            Minst 5st pansarmalar....

            Kommentar

            • cicci_81
              • June 2004
              • 51

              #7
              110 liter är mitt kar på!

              Har fem små pansarmalar! Och 8 neontetror... har varit ett visst svinn på dessa, hade 15 från början (för en månad sedan...)!
              Kanske dags att investera i några fler? Men de stimmar ju inte så bra. Kanske blir det bättre om man har lite flera? Funderade på om man köpte någon fisk som var bättre på att stimma, så kanske de kunde stimma tillsammans, som jag hört att vissa arter gör!?

              Svart neontetra är ju faktiskt snygga, fast kanske blir det ändå finare att hålla sig till en sort...
              ***********************************************
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=201493

              Kommentar

              • S_sund
                • July 2004
                • 1904

                #8
                Spinner vidare lite på din tråd cicci, hoppas det är ok? ;-)

                Kan börja med att instämma att svarta neontetror är vackra, hade en gång i tiden ett vackert stim på 20st stora exemplar. Har nu 29 kardinaltetror och en annan stackare som jag fick med av misstag. Påminner om en glödbandstetra men ändå inte, får se när han blir större. Hur som helst så rör den sig på ett helt annat djup (strax under vattenytan) jmf med kardinalerna (sniker över botten). I sådana fall kan man mycket väl blanda två olika stimfiskar och låta dem gå i varsitt stim, men som sagt beror ju lite på akvariumstorlek. Hade nog inte gjort så i ett 110L. Men visst smaken är som bak.. :-)
                450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                Min Blogg
                För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                Kommentar

                • NoZ
                  • July 2004
                  • 272

                  #9
                  skafa en fisk som tetror e räda för då stimar de int annas har både kardinal,kejsar,neon och vinkeltetra alla blandas sen stimar sen varge för sig själv men men jag e inte expert på tetror gilla kampisar mera
                  http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

                  Kommentar

                  • Antonius
                    • August 2004
                    • 44

                    #10
                    fler neon tetror e nog snyggare då
                    69 Liters kar med:

                    2 Metallpansarmalar
                    2 Ancistrus
                    2 Fjärilsciklider
                    2 Kometplaty
                    2 Svärdbärare

                    Kommentar

                    Arbetssätt...