Tetror + Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MacQ
    • August 2004
    • 14

    Tetror + Yngel

    Hej
    jag tänkte ha ett yngelakvarie med tetror och kanske nån slamsugare i. Kan jag ha det utan att det finns risk att ynglen blir uppätna ?

    Det är väl Neontetra och glödbandstetra ja täntke ha.

    oxå en till fråga.. Kan man ha vänstra sidan av akvariet fullt med växter och högra sidan tom föruton nån grotta eller nåt ?

    Mvh Markus
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Det beror på vad du väljer för typ av "slamsugare"

    Vill du dra upp ungel själv så rekommenderar jag ett akvarium med minimal inredning för att det skall vara lätt att göra rent.

    Jag hade lite växter stående i krukor i mitt yngelakvarium. Dessa var lätta att flytta eller plocka ur när det behövdes.

    Det är bra att ha ett lättstädat akvarium för yngel eftersom man ofta matar väldigt mycket i dessa akvarier. Den maten som sedan inte äts upp får man suga bort. Man får också vara flitig med sina vattenbyten i yngelakvariet.

    Jag tror egentligen inte att du behöver någon "slamsugare" (jag antar att du menar någon typ av mal med detta ord)

    Det spelar ingen som helst roll var du placerar växterna i ditt akvarium. Så länge du tycker det är snyggt så....

    Kommentar

    • shpend
      • August 2002
      • 2010

      #3
      Du kan inte ha tetror i ett yngelkar dom käkar upp alla yngel.

      Kommentar

      • MacQ
        • August 2004
        • 14

        #4
        Okej..
        men vad kan ja ha för fiskar tillsammans med ynglen då ?? är väl mest Black molly, Guppy och platy yngel det kommar bli. Känns lite trist att bara ha yngel i akvariet då jag inte än har fått några.

        En till fråga som ja inte hör hit. Guppyn ska få en svart fläck bak vid analfenan när den är dräktig. Den får det men sen kan den försvinna efter en natt (gissar på att den skiter). Är det inte den svarta fläcken alla menar ?

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Ahhh.... du vill ha fisk tillsammans med yngel från Guppysar mm...
          Jag trodde du skulle satsa på att få yngel från dina tetror, och då hade du ju haft en utmaning.

          Om du börjar med yngel från levandefödande så fylls nog akvariet fort nog!

          Kommentar

          • MacQ
            • August 2004
            • 14

            #6
            men.. =) tänkte bara ha dem för skoj skull.. och skämka dem till nåt zoo eller nåt när ja fått dem stor så undrar om man kan ha tetror tillsammans med tex. guppy yngel ?

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Javisst kan du! Men tetrorna kommer troligen smaska i sig en del yngel precis som shpend säger.

              Jag tror inte Zoobutiken är intresserad av att ta emot enstaka fiskar som du odlat upp, men du kan ju höra med dem.

              Kommentar

              • MacQ
                • August 2004
                • 14

                #8
                äsh då.. men finns det inte några fiskar som inte äter upp ynglen ?? ..

                aja.. =) men nån vill säkert ha lite guppysar av mig =) .. annars får ja sluta föda upp ..

                Kommentar

                • shpend
                  • August 2002
                  • 2010

                  #9
                  Jag skulle vilja han några. Om du har tetror i karet då kommer inte många yngel klara sej. Hade neontetror i mitt sällskapskar, försvann ovanligt många yngel var kanske 1-2 som klarade sej.

                  Kommentar

                  • MacQ
                    • August 2004
                    • 14

                    #10
                    Men... finns det ingen fisk som INTE äter upp ynglen ? sån dära "slamsugare" (sån som suger sig fasst på glaset tex.) eller äter alla yngel ?

                    Kan man skicka fisk på posten ?

                    Kommentar

                    • shpend
                      • August 2002
                      • 2010

                      #11
                      Du kanske tänker på ancistrus L144, nej dom äter inte yngel.

                      Kommentar

                      • cool
                        • October 2002
                        • 1869

                        #12
                        du frågar om man kan skicka fisk på posten.
                        Nej det går nog inge vidare dels så blir väl dom sönder klämda bland alla andra brev eller så spricker påsen me vatten
                        Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                        NY MSN:t__skate@hotmail.com
                        Skorpion och amfibie fantast

                        Kommentar

                        • MacQ
                          • August 2004
                          • 14

                          #13
                          okaj =))

                          men det var en lite oseriös fråga =) .. men ingen som vet av nån bra fisk att ha tillsammans med yngel ??
                          (ursäkta upprepning av frågan)

                          Kommentar

                          • shpend
                            • August 2002
                            • 2010

                            #14
                            Du kan ha ancistrus L144 eller någon annan mal, du kan även ha olika corydoras malar. Men då måste du ha mycket rent akvarie.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...