fantomtetror-vad kan man ha med dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    fantomtetror-vad kan man ha med dom?

    Ska snart hämta mitt nya 115-literskar. Tänkte att våra 3 svarta fantomtetror ska flytta och få lite nya kompisar. När jag köpte fantomerna visste jag itne att alla zoohandlare ljuger, men det vet jag nu. =( "Iiiinga problem, visst kan du ha 3 st" Vi har 3 hanar och jag tänkte köpa ett gäng till. Hur många ska jag köpa, och ska jag bara köpa honor eller blandat? Jag tycker dom är jättevackra och skulle gärna ha ett stort stim.

    Vi har även 3 små siamensis som jag tänkte flytta över.

    Finns det någon mer fisk som skulle passa fint med svarta fantomtetror? Jag vill nog ha fler än 2 arter om det går.

    *ivrig*
    /Nina
  • jackson
    • September 2003
    • 1242

    #2
    Skaffa minst 7 så att du åtminstone får 10 totalt. De är ju stimfiskar. Sedan bör du följa rekomendationen 1 liter per fullvuxen fisk.
    Siamensis blir upp till 15 cm, så där "ryker" 45 liter vatten. Då har du 70 liter kvar. De är stimfiskar och bör egentligen vara fler.
    Svart fantomtetra blir 5 cm, så där går då 50 liter, ger 20 liter kvar. Då har du ca 20 cm fisk kvar.
    Kanske byta siamensiska algätarna mot 6-8 amanoräkor (Caridina japonica), de är minst lika duktiga algätare, men blir inte så stora (ca 6 cm). Då får du kanske 90 liter fisk totalt. Dvs 25 cm kvar.

    Kanske 6 st Pansarmalar, eller 6 st kopparbarber. Hanarna är vackert körsbärsröda. Eller 8-10 neontetror. Men de brukar vara lite känsligare.

    Notera att detta är en rekomendation, så du kan alltid ha lite mer. Men räkna med att du då får hålla bättre koll på vattenvärde, och byta mer vatten än om du håller dig till rekomendationen.
    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #3
      Minst 7 fantomer hade jag tänkt mig. Funderade bara på om jag skulle köpa så jag har kanske 15 sammanlagt.
      Neontetror hade vi innan, men dom gav vi bort i present för nån månad sen. Jag vill nog inte ha neontetror igen. Inte förrän vi har ett riktigt stort kar så man kan ha ett jättestim utan att överbefolka.

      Siamensisarna är riktigt små nu så jag hoppades att jag skulle kunna ha kvar dom et tag. Jag har definitivt tänkt köpa ett stort kar så småningom och då får de flytta (igen). Dessutom har jag löst att räkor gärna rymmer. Annars skulle jag kunna tänka mig att ha några i 54:an.

      Jag får klura lite till så får vi se vad det blir sen. Tack för tipsen! =)
      /Nina

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        • October 2003
        • 209

        #4
        Jackson: "Siamensis blir upp till 15 cm, så där "ryker" 45 liter vatten. Då har du 70 liter kvar. De är stimfiskar och bör egentligen vara fler."

        hur menar du? och det dröjer nog ett bra tag innan en 4cm siamensis bli 15cm i ett 115 liters.....om den ens blir så stor..
        Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          "De blir inte så stora i det lilla akvariet" är en alltför vanlig kommentar när folk vill ha stora fiskar i små akvarier. Hur rätt är det egentligen att låta fiskarna bli krymplingar som inte får en chans att växa naturligt? Mam, visst kan du ha kvar siamensisarna ett tag, men när de har vuxit en bit bör du flytta dem till ett större akvarium eller byta ut dem mot andra algätare som t ex otocinclus eller ancistrus. Det är riktigt att tetror ska gå i stim, och det finns många vackra arter att välja mellan. Vackrast blir det nog om du väljer arter med olika färger som t ex rosentetra och citrontetra som sällskap till fantomtetrorna. Men detta är också bara en rekommendation - studera gärna någon akvariebok så hittar du nog vilka arter du vill ha. Lycka till!

          Olle

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Eftersom du är säker på att du i alla fall ska ha fantomer i karet så tycker jag att du kan fylla på stimmet tills det ser bra ut. Alla stim brukar bli rätt futtiga om man har färre än 15-20 fiskar. Sedan kan du ju börja fundera på resten då... Jag skulle nog ha tagit 20 fantomer, flyttat Siamensisen och köpt 10 st av någon Corydoras... och helt enkelt nöjt mig med det. Ja... en Ancistrus så klart.. för algernas skull...
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              #7
              Tack för tipsen!
              Siamensisarna kommer inte att bo i 115 liter resten av livet. Har planer på att skaffa större kar så småningom och då flyttar de igen.

              Ifall det var oklart så menade jag att jag ville ha mer än 2 arter totalt i karet. Dvs en eller två arter till utöver siamensis och fantomtetror.

              Nancy:
              Är en ancistrus nödvändig för algernas skull? Siamensisarna är ju rätt duktiga på alger. Att ancistrusen är en av mina favvofiskar är en helt annan sak. =)
              /Nina

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Var nog lite otydlig där... menade att om du tar bort Siamensisen, DÅ behöver du en Ancistrus. Ancistrusen tar ju mindre plats än ett stim siamensis också, för även Siamensisen behöver vara ett gäng för att bli effektiva... påstås det i alla fall.
                Åsså är ju Ancistrusar ena goa malar förståss... Äger för närvarande 12 vuxna.... OBS, jag tror INTE att Ancistrus är en stimfisk :-)
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • mam
                  • May 2004
                  • 1064

                  #9
                  Jag läste visst lite slarvigt. *rodnar*

                  Hur många honor resp hanar bör man ha i fantomstimmet? De tre vi har nu är hanar.
                  /Nina

                  Kommentar

                  • Tixe
                    • January 2003
                    • 114

                    #10
                    Själv har jag 15 svarta fantomtetra i mitt 105-literskar. I zoobutiken rekommenderade hon att man har ca hälften-hälften mellan könen, men det var enligt henne inte så noga. Nu är jag iofs lite skeptisk till hennes kunskaper, men det ser ut att funka bra hos mig.

                    Kan ju också tillägga att mina går ihop med två ancistrus +yngel och tre mosaikgurami. Den kombinationen blir dock väldigt stillsam, så du kanske vill ha något lite piggare som sällskap till dina.

                    Kommentar

                    • mats41
                      • February 2004
                      • 593

                      #11
                      Mera svartafantomer någon annan tetra i ett litet stimm till tex briljanttetra eller glödbandstetra.
                      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                      Kommentar

                      • mam
                        • May 2004
                        • 1064

                        #12
                        En fråga till, ska jag köpa alla på en gång eller ska jag köpa i omgångar? Jag menar just fantomtetrorna nu. Som det ser ut nu vill jag nog köpa 15-20 st utöver de vi har.
                        /Nina

                        Kommentar

                        • mats41
                          • February 2004
                          • 593

                          #13
                          köp 1 2 omgångar med 1 månad i mellan.
                          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                          Kommentar

                          • mam
                            • May 2004
                            • 1064

                            #14
                            tack! =)
                            /Nina

                            Kommentar

                            Arbetssätt...