Är sorgmantlarna svarta fantomer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mam
    • May 2004
    • 1064

    Är sorgmantlarna svarta fantomer?

    Det var en gång... när jag skulle köpa fiskar.

    Jag pekade på några fina fiskar i zooaffären. "Såna vill jag ha". Sorgmanteltetror var det tydligen och visst skulle de passa hos oss. Jag kom hem med mina fina fiskar och satte mig för att läsa om dom här på Zoopet (jag handlar först och läser sen). Bilden var inte alls lik, men hey, det är ju en gammal fisk och våra är unga. Tänkte inte mer på det.
    Har nu ägnat 1,5 månad åt att lära 2-åringen vad fiskarna heter. När jag säger Sorgmanteltetra med tydlig röst pekar hon nästan alltid rätt. =) *stolt mamma*
    Så var jag i en annan zooaffär igår och kikade runt. Alltid lika kul. Tyckte att deras sorgmanteltetror såg riktigt underliga ut. "Hm, kanske bara är honor" tänkte jag. Går sedan över till andra sidan och hittar små fiskar som är identiska med de jag köpte. På etiketten läser jag Svart fantomtetra.

    Så återigen frågar jag:

    VAD ÄR DETTA FÖR FISK?
    http://www.pix8.net/files/fisk040.jpg
    http://www.pix8.net/files/fisk041.jpg
    http://www.pix8.net/files/fisk042.jpg

    Jag MÅSTE köpa en ny kamera!

    /Nina
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Nej någon sorgmanteltetra är det inte, men däremot en ser det ut som en fantomtetra.

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      GLASKLART:
      Svart fantomtetra!!

      Sormanteltetra har tre svarta ränder, svarta fenor men är silvrig i övrigt, precis som bilden på zoopet fast lite svartare fenor. (det svarta är en ålders- och trivselgrej, med högre ålder och med lite stress så tappar de tillfälligt färgen).

      Jenny
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • mats41
        • February 2004
        • 593

        #4
        Jajamen visst har du svartfantomtetra dom är mycke snyggare än sorgmanteltetra.
        Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #5
          Då är det inga sorgmanteltetror vi har då. Vad irriterande när butikerna inte vet vad dom säljer. *muttra surt* Det var samma affär som sålde ciklidgräs till mig som lättskött akvarieväxt. Gissa om jag kommer att handla där igen!
          /Nina

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            De svarta fantomerna är faktiskt lite finare än sorgmanteltetrorna. Vi har sorgmanteltetror hemma och precis som du så skulle jag som nybörjare köpa svarta fantomtetror och fick dessa istället...
            Ombytta roller???

            Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • mam
              • May 2004
              • 1064

              #7
              Haha! Vi kanske har handlat i samma affär.
              /Nina

              Kommentar

              Arbetssätt...