Hur leker man tetralek??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeloth
    • May 2004
    • 88

    Hur leker man tetralek??

    Sitter ofta och tittar på mina fiskar (f n tio st koppartetror) och de beter sig lite märkligt ibland... Fast jag vet ju egentligen inte om det är märkligt, för jag är ju så himla ny på det här.

    Nu undrar jag hur det ser ut när tetror leker, finns det nåt särskillt beteende man kan se det på??
    ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    // Jenny
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Ser du skillnad på hanar och honor? Skiljer lite i färg. Dom simmar nära varann, en hona och en hane, sen in bland växterna och liksom smäller ihop stjärtarna. Om man tittar noga då kan man se lite ägg sakta sjunka. Då brukar restan av gänget simma efter och äta upp rommen.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Zeloth
      • May 2004
      • 88

      #3
      Nae, det är inte lätt att se skillnad på könen. De är väldigt lika varandra. Den enda skillnaden som jag ser är att de är olika stora beroende på när jag köpte dem. Men de simmar ofta två och två och liksom jagar varandra jättetätt och sedan rätt vad det är byter de "partner" och simmar så med nån annan.
      ´´`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

      // Jenny

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det är lite olika färg på dom. Hanarna är mörkare, lite mörkt guldfärgade medan honorna är mer ljusgula, nästan lite silvergula och förstås lite rundare. Just när de släpper romkornen så slår de ihop stjärtarna och liksom sprätter. Lite svårt att förklara. Dom är väldigt roliga tycker jag. Inte alls lika stimmiga som tetror ofta är, utan mer självständiga. Dom kan bli lite elaka mot andra fiskar faktiskt. Det tror man inte, fast mina var snälla. Mina lekte nästan varje kväll vid 8-tiden. Jag plockade över ett par till ett litet 10-litersakvarium fullt med växter där dom fick gå någon dag. Av det blev det ca 50 yngel.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        Arbetssätt...