Lättlekt vacker stimbenägen tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diskusfreak
    • October 2002
    • 187

    Lättlekt vacker stimbenägen tetra

    Då mina VF diskus tycker kardinaler är mums och jag vill ha ett bra stim så tänkte jag mig börja odla.
    På detta sätt hoppas jag få både semestermat till diskusen och samtidigt få ett bra stim.

    Odlingskaret är en 250 literssump så vattenkvaliten är inga problem.

    Krav på tetrorna
    Skall leva i sydamerika
    Bör klara högre temperaturer
    Stim benägna
    Att de sedan är vackra är ett stort plus.

    "övning ger träning"
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    #2
    om jag var du skulle jag prova med glastetra, glasblodfena, blodfenstetra (samma sak, olika handelsnamn) eller vinkeltetra. båda klarar de krav du ställt, plus att de är lättodlade och mycket produktiva så du inte behöver oroa dig för att vakna en morgon och "bara" ha dina diskusar kvar. vinkeltetran ser kanske inte så spännande ut, men om man har ett ordentligt stim kan de nog vara fina, tyvärr är bilden här på zoopet bara av en. det är ditt kar och ditt val, men av alla tetror på soopet så tycker jag nog att dessa två är de bästa alternativen för dig och dina diskusar =)

    Lycka till!
    Black Molly

    Kommentar

    • Diskusfreak
      • October 2002
      • 187

      #3
      Black 666: Tackar för detta svar, jag får läsa på lite mer om dem och se vilka som kan vara lämpliga.
      Men det stämmer som du säger en oansenlig tetra kan bli verkligt fin i ett stort stim.
      "övning ger träning"

      Kommentar

      • Diskusfreak
        • October 2002
        • 187

        #4
        Blodsfenstetran är nog ett rätt bra val precis som du säger.

        En liten undran dock. Då de lägger rommen på blad och anant vid ytan och seda blir romrövare så bör man ta bort dem efter lek.

        Det borde finnas någon lösning som gör att man slipper ta bort dem. I ex guppy odling kan man använda en nätkasse så att yngel faller ner på botten där föräldrarna inte når dem.

        Kan man göra en ömvänd påse? Så att man spänner den 5cm från ytan istället?
        Finns det några trix?
        "övning ger träning"

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          robertzitetran är snygg och ingen liten tetra stimmar dock i små grupper fast leker rätt lätt sedan har du( briljant eller diamattetran) samma fisk med 2 handelsnamn min favorit bland tetrer.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • Diskusfreak
            • October 2002
            • 187

            #6
            Mats41: Denna lite mer robusta tetra är verkligen fin. Ett stim av dessa skulle verkligen bli effektfullt. Dock tror jag att de är lite för stora för att fungera som foderfisk åt diskus.
            Om någon har erfarenhet av diskus tillsammans med Biljanttetra får ni gärna dela med er av erfernheten.

            Det enda problemet som jag kan se med dessa är att man bör lyfta ur föräldrarna efter lek.
            Då jag "endast" har två kar och huvudkaret är såpass stort att det endast med stora svårigheter går att fånga fisk där så vore det lättare att välja en variant som är yngelvårdande.
            "övning ger träning"

            Kommentar

            Arbetssätt...