Frågor om Glödbandstetra!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddevig
    • December 2003
    • 41

    Frågor om Glödbandstetra!!!!

    Tjenixen!

    Skall eventuellt inreda en 50 liters burk med svart sand och lite andra mörka grejer. Jag tror att glödbandstetror skulle sitta perfekt där i...

    Nu till lite funderingar
    1, Temperatur? 22 ska vara optimalt har jag hört men är ej säker...
    2, Hur många i ett 50 liters? 10 st kanske...
    3, Foder? Flingfoder & röda mygglarver kanske kan vara nåt...
    4, Lek? Är den lättodlad?
    5, Vattenbyte varje vecka ca 15 liter i ett 50 liters eller?
    6, Om jag köper svart sand. Kan jag då använda en slamhävert utan att sanden också följer med?

    Det var det det...
    Kom gärna med åsikter. Är mina tankar rätt. Är något fel? SKRIV!

    Mvh Ludde
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Det låter jättevackert. Har för mig att dom är relativt lättlekta. När du kör med hävert så drar du den en liten bit över sanden så bara det lösa åker med och sanden ligger kvar. Är den svarta sanden du ska använda lite grövre, inte som ett pulver? Då borde det gå rätt lätt.
    Jag hade ett svart akvarium med odessabarber tidigare och jäklar vad vackert det blev. Hade massor av flytväxter och kolsten och mörka rötter på botten. Bara lite javaormbunke på rötterna och dessutom helsvart bakgrund.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Vad gäller lek så bör man ha mjukt vatten. Så kallad naturlig lek ger inte mycket i utbyte enligt min erfarenhet. Med naturlig lek menar jag att fiskarna får sköta sej själva ett tag sedan tar man bort dem och väntar på ynglen.

      Man bör nog sätta dem till lek i ett speciellt lekakvarium och sedan ta bort föräldrarna när man ser rommen. Då kan det bli ganska mycket yngel.

      Se denna artikel:
      http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=202371

      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Luddevig
        • December 2003
        • 41

        #4
        Okej tack för svaren...
        Tycker ni jag ska ha sand eller grus?
        Finns det någon hyfsad akvarieaffär med bra kvalite på tetrorna?
        Åleds kanske? Men det är rätt långt bort från mig... Bor i Östergötland...

        Om glödbandstetra-akvariet blir lyckat kanske jag köper 2 till 50 burkar och stoppar i nån annan sorts tetra i dem. Kanske Svart Neontetra i det ena och kardinaltetra i det andra.

        Mvh Det nyblivande Tetrafreaket

        Kommentar

        • Sol
          • May 2004
          • 37

          #5
          Tjena..

          Jag har precis fixat ett 45-55L kar med svart botten och glödbandstetror. Det ser verkligen fint ut! Har haft glödsbandstetrorna i ca 1-1,5 vecka och i början var dom väldigt skygga och åt knappt sin mat! Nu är det allt fart i dom!

          Dom verkar relativt lätt skötta och jag har även hört att dom leker lätt!

          10 tetror skulle nog sitta fint i ditt kar har även 10 själv!

          Lycka till

          Kommentar

          • e_cat
            • August 2003
            • 263

            #6
            Svart är den bästa färgen.. för bästa komfort för dig bör du använda storkornig san, lite grusaktig.. Eftersom glödbandstetrorna "ändrar" färg efter botten är det den svarta som framhäver den intensiva neonfärgen och mörkar upp silverkroppen. Japp detta är sant. Har själv väldigt ljust akvarie med 9neontetror och 9glödbandstetror.. Tänker skaffa mig de där svarta tetrorna oxå.. =) ett kar med bara tetror är snyggt.
            Skall även byta sanden tror jag.. vil ha den mörkare,.. dels för min lilla algätare som inte diggar den ljusa delen av saned...

            men men... lycka till
            Mvh Sandra

            Kommentar

            Arbetssätt...