Odla Neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

    Odla Neontetror

    Hej!

    Jag odlar för närvarande Blacm Molly, Guppy, Platy, och Svärdbärare.
    Alla dom är levandefödare. Hade tänkt att börja på lite neontetror. Är dom lättodlade? Dom lägger väl rom eller?
    MVH<h6>BM</h6>
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Förr i tiden räknades neontetror som tämligen svårodlade. Då finns det lämpligare tetror att starta med. Kejsartetran vore lämpligare om man endast odlat levandefödare tidigare
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • black_molly
      • May 2004
      • 279

      #3
      På zoopets artbeskrivningar verkar det vara lättodlad men inte så "produktiv". Vad betyder produktiv?
      MVH<h6>BM</h6>

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ursprungligen skickat av black_molly
        På zoopets artbeskrivningar verkar det vara lättodlad men inte så "produktiv". Vad betyder produktiv?
        Skämtar du med mej???
        Den producerar inte ssk många ägg/yngel vilket man bör vara tacksam för. Det finns fiskar som lätt lägger tusentals befruktade ägg - men hur skall du ta hand om alla dessa???

        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • AndreasBK
          • December 2003
          • 374

          #5
          Tetror är svårodlade.
          Den största svårigheten är att tetrorna äter sin egen rom och sina yngel så du får låta dem leka i ett särskillt litet akvarium med tät plantering av växter, förslagsvis javamossa. För att sedan flytta bort lekparet efter leken.
          Läs på ordentligt innan du börjar.
          MVH Andreas
          Andreas akvariesida

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen skickat av AndreasBK
            Tetror är svårodlade.
            Den största svårigheten är att tetrorna äter sin egen rom och sina yngel så du får låta dem leka i ett särskillt litet akvarium med tät plantering av växter, förslagsvis javamossa. För att sedan flytta bort lekparet efter leken.
            Kejsartetror undantagna...
            EDIT: Tetror är väl generellt egentligen inte svårodlade men man måste veta hur man skall hantera deras lek. Ibland måste man använda foderraster, ibland speciella vattenförhållanden osv...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • black_molly
              • May 2004
              • 279

              #7
              Hur ser romkornen ut?
              Kan honan "skita" ut romen och sedan struntar hannen i och befrukta dom eller?
              MVH<h6>BM</h6>

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Vill nog påstå att tetror generellt är as-svåra att odla, men att ett fåtal arter bara är svåra...

                Black molly: vill du prova på att odla äggläggande fiskar och vill ha nåt enkelt, prova palettciklid eller ancistrus. Kardinalfisk (inte kardinaltetra) eller nån killi är också lätta, men kräver lite mer insats för att skaffa mat åt ynglen.

                Just neontetra tillhör de svårare även bland tetrorna, dvs inte alls en lämplig fisk att testa att odla äggläggare med.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Gwendly
                  • April 2003
                  • 264

                  #9
                  Jag håller med Azur att tetror är as-svåra att odla, de är oftast inte så svårt att få dem att lägga äggen men det är svårt att se äggen (vilket resulterar i att man inte vet om att det finns ägg), få föräldrarna att inte äta äggen, och sen när äggen kläcks så är det svårt att ge ynglen mat eftersom artemia och alla "bekväma" sätt att ge yngel är för stort
                  Besök ASW och CCA's hemsidor

                  www.asw.ca
                  www.cichlidae.ca

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jag blir lite förvånad över kommentarerna från Azur och Gwendly.
                    Så tyckte man ju inte förr i tiden - det var väl framförallt tetror och barber som odlades då.
                    Men det var väl inte bara att luta sej bakåt i fåtöljen precis.
                    Lekfiskarna hölls separerade innan leken, man kanske behövde extra mjukt och något surare vatten och man behövde passa fiskarna tills man sett att de lekt av och då ta bort föräldrarna och ynglen var kanske besvärligare att föda upp i början. Och ofta kunde kullarna bli stora nog för att försörja en mindre stad med resultatet. Men många tetror hamnade på silvernivå i odlingskampanjen. Och det finns väl snudd på tiotalet arter som räknas till bronsnivån.
                    Sen kom de här lekmaskinerna från Afrika...
                    Så då kanske perspektivet förändrades.
                    TILLÄGG: Både kejsartetror och neontetror tillhör silvernivån men där tycker jag som sagt var att kejsartetran är mycket lättare att odla.

                    Länk till odlingskampanjen:
                    http://www.akvariet.tripnet.se/odling/ok.html

                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • mats41
                      • February 2004
                      • 593

                      #11
                      Neontetror är lite kniviga att odla jag har odlat diamanttetra förut inga jättekullar med ungar blir de och fort växer dom kan vara ett bra val av en lite större och snygg tetra.
                      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Nu spårar jag ur ämnet lite, men detta är en sak som irriterat mig...

                        Jag har odlat massor av olika fiskarter, varav åtminstone några guld- och silver-klassade, men jag har aldrig lyckats med en enda tetra, inte ens arter som beskrivs som mycket lättodlade. Och jag har gjort flera seriösa försök, med destillerat & torvfiltrerat vatten, oinredda mörklagda lekakvarier etc etc. Jag kan få dem att leva, växa & trivas, jag får romstinna honor... men sen blir det inget mer.

                        Samtidigt vet jag att många andra tycker att tetror är lättlekta.

                        Jag har börjat misstänka att det är en handhavande-grej; nånting jag gör som fungerar med andra fiskar men "avtänder" tetror, eller att det finns nåt trick för att få lek med just tetror jag inte känner till.

                        Just nu testar jag säsongs-simulering med ett lekpar segelfenstetror. Få se om det är det som är hemligheten.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • SiiimoN
                          • June 2004
                          • 1

                          #13
                          Jag har läst på flertal sidor att _mjukt vatten_ borde vara ett _MÅSTE_... Och jag har inte direkt cash för att gå till macken och köpa dest. vatten osv... så jag funderar på att testa att använda regn vatten... Vad kan tros om det här? ...

                          Kommentar

                          • Holmby
                            • February 2004
                            • 1118

                            #14
                            Jag tycker Black_Molly skall prova få yngel på Sebrafiskar, det skötte sig faktiskt nästan själv. Jag dras fortfarande med massor av Sebrafisk hemma då jag inte fått avsättning för dem.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...