Stänktetror HJÄÄÄLP igen!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

    Stänktetror HJÄÄÄLP igen!!!

    Jaha...fixade så att äggen på täckglaset inte skulle börja koka, men däremot har mestadels möglat... I Akvariets lexikon stod det att äggen möglar lätt men det stod inget om hur man skulle undvika det...
    JAg kan ju inte flytta på äggen som man gör med andra fiskar eftersom de ska sitta över vattnet och hannen "vattnar" äggen typ en gång i halvtimman....
    Blubb!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har ingen som helst erfarenhet med stänktetror. Jag kämpar faktiskt emot mina instinkter som säger gå och köp ett par när de nu finns i här i Jönköping.

    Så jag är intresserad... Men jag tror inte du kan hjälpa till här.. Om de är dåliga ägg eller dåligt befrukatde ägg från början så går det åt skogen...

    Och i så fall vänta på nästa lek. Maxa foderkvalitén. Se till så de har någonstans att leka som inte är riskabelt från början...

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Haleli
      • August 2003
      • 413

      #3
      Hej Sussie Gross !

      Jodå, det går faktiskt alldeles utmärkt att skrapa loss äggen från täckglaset och kläcka dom i vatten !
      Lycka till med nästa lek av stänktetrorna !
      MVH
      Lisa

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Haleli har rätt om att man kan lägga äggen i vatten istället.
        Det står ju faktiskt i Pinters bok om odling av akvariefisk.
        Där står också att äggen möglar oftare vid låga temperaturer som 22 gr eller lägre.
        Pinter rekommenderar 24-26 gr vid lek.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • SussieGross
          • May 2004
          • 197

          #5
          Tackar! Då vet jag det tills nästa gång...trodde nästan att det var FÖR varmt men tydligen inte....hmm vi får se hur det går nästa gång...

          Tack för hjälpen!!!!
          Blubb!

          Kommentar

          Arbetssätt...