Skaffade mig 100st kardinaltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

    #16
    Jag köpte mina för 65 spänn/10 st och tyckte det var dyrt...fast jag bor ju i GBG också
    Vart köpte du dem? kan det ha varit på Herkules eller?? för sist jag kolla hos dem kosta 10st 99:-. Kan det kanske ha varit neontetra eller, för de är billiga??
    Mvh Anders

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Priserna på kardinaltetror varierar extremt mycket i landet efterssom dom är "lockvaror" på väldigt många ställen. Sen är det ju förståss en liten fråga om storlek också. Dom som säljs för 6 kr/st i Göteborg är garanterat inte samma storlek som dom som går för 35 i sthlm. Men för dom som bor inom 50 mil från göteborg och funderar på stora stim vill jag nog rekomendera att ta sig en heldag i götet och ta fiskarna med hem. Jag åkte 25 mil för att köpa mina 100st för 550 kr. 550 kr för fiskarna + 500 kr bensin blir 1050kr, billigare än hemma och så fick man se universeum under besöket.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Ju mindre tetrorna är desto längre förväntad livslängd har de.
        Men det är ju inte så alla köpare resonerar - de vill ha större och bättre....
        Det gäller väl barber också för den delen - ändå säljer de ut de mindre fiskarna billigare eftersom alla köpare inte har greppat det hela.
        Jag såg flertalet exempel på detta och deltog i flera diskussioner om detta på 1980-talet i Uppsala.
        Men å andra sidan är kanske det billigaste sättet att skaffa sig ett maxat stim att köpa ett lämpligt lekpar och sedan dra upp ett lämpligt stim och sälja av det övriga - nå detta kanske inte gäller kardinaltetror
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Ju mindre tetrorna är desto längre förväntad livslängd har de.
          Det gäller ju bara om dom överlever flytten från amazonas via uppsamlingsplats, flygresa, grossist, affär till ditt akvarium. Små kardinaltetror är mycket känsligare än stora. Köper du små så är det en schansning.

          Den förväntade livstiden skulle jag inte tro spelar så jättestor roll, skillnaden i ålder mellan en 5 mm och en 15 mm fisk kan inte vara mer än ett halvt år. Detta på en fisk som har observerats att bli 12 år gammal. Genomsnittsåldern känner jag inte till, så ni behöver inte hoppa på den siffran. Jag är övertygad om att kardinaler dör i akvarium pga misskötsel i större utsträckning än av åldern.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • cobol
            • March 2004
            • 52

            #20
            Ursprungligen skickat av phat
            Ursprungligen skickat av MikaelE
            Håller med morpheus, ruskigt dyrt ju. Jag köpte mina för 65 spänn/10 st och tyckte det var dyrt...fast jag bor ju i GBG också
            17kr /10st är jävligt billigt för kardinaltetror i stockholm. dom brukar oftas ligga på 25- 35kr/st
            18 kr /st på akvarieleasing, finns säkert en prutmån om man slår till på 100 st. Grymt med 100 st i akvariet, man blir ju inte lite sugen.

            /cobol
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

            Kommentar

            • phat
              • February 2004
              • 216

              #21
              vart ligger akvarieleasing?

              Kommentar

              • Peter1904
                • February 2003
                • 1079

                #22
                Ursprungligen skickat av Morpheus
                Jag köpte mina för 65 spänn/10 st och tyckte det var dyrt...fast jag bor ju i GBG också
                Vart köpte du dem? kan det ha varit på Herkules eller?? för sist jag kolla hos dem kosta 10st 99:-. Kan det kanske ha varit neontetra eller, för de är billiga??
                För ett par månader sedan så hade herkules rea och sålde 10 kardinaltetror för 49:-. Jag köpte då 20st (men fick 24st) för 98:-. Som hittat!!

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #23
                  phat: Syndbyberg typ, ett stenkast ifrån akvarielagret

                  www.akvarieleasing.se
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • kia
                    • August 2003
                    • 366

                    #24
                    något som jag har märkt är att kardinaltetrorna är riktig bra på o äta guppy yngel, 2-5 min efter att en guppy hona har fött så är alla yngel borta
                    Jodå, kardinaltetror är ena riktiga rovfiskar! Jag har 25 fullvuxna tillsammans med bl.a. skalarer. Ett överskott segelfensmolly yngel (som inte var helt nyfödda) flyttades över dit. Kardinaltetrorna hade ett rejält kalas, skalarerna hann nästan inte med.

                    Vad snyggt det blev med 100 kardinaltetror. Sedan jag skaffade två pygmekulfiskar håller mina 25 kardinaltetror ihop i stimm.
                    Nybörjare, Nivå II .
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                    Kommentar

                    • varg
                      • August 2002
                      • 1002

                      #25
                      Ursprungligen skickat av gugges
                      phat: Syndbyberg typ, ett stenkast ifrån akvarielagret

                      www.akvarieleasing.se
                      stenkast och stenkast, tar väl en halvtimma från akvarielagret till sumpan med tunnelbana, buss och bil vet jag inte, skulle tippa på en kvart med bil
                      Zoon

                      Kommentar

                      • cobol
                        • March 2004
                        • 52

                        #26
                        Ursprungligen skickat av gugges
                        phat: Syndbyberg typ, ett stenkast ifrån akvarielagret

                        www.akvarieleasing.se
                        Och mina analyser tyder på att dom är betydligt billigare på fisk än akvarielagret, köpte mina guldtetror där för 18 kr/st.

                        /cobol
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264574

                        Kommentar

                        • phat
                          • February 2004
                          • 216

                          #27
                          Snackade med akvarie leasing och dom sa att dom tar 16kr för kardinal tetror och skall det vara 100st så får man dem för 14kr/st

                          Kommentar

                          • ollec
                            • February 2004
                            • 3

                            #28
                            Jag kan faktiskt toppa 10st för 49:-. Ute i Nol hade de samma pris men där fick jag 10% i rabat för att jag är medlem i NCS. Så jag fick alltså 10st för 44:-.

                            /olle

                            Kommentar

                            Arbetssätt...