Rovtetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

    Rovtetror

    Hej, blev inspirerad av tok tommy i en tråd nedan......nä.

    Såg en fisk i Köpenhamn jag bara sett på bild tidigare, nämligen Poecilocharax weitzmani. Är det någon som har odlat den eller iaf försökt?

    Snygg och ett interessant romvårdande beteende.

    /Pär

  • apisto
    • June 2002
    • 41

    #2
    Hej Pär!

    Denna lilla härliga tetra finns även nu i ett fåtal ex. på Akvarietjänst i Malmö och ett större antal på Fiske och Fiskar i Malmö. Dom ser visserligen ganska så klena ut men jag inhandlade ett par stycken och de äter artemia bra så mina exemplar har kommit igång ganska bra, Har tänkt att försöka mig på odling på dessa efter ett litet tag men jag har hört att det skall vara ganska svårt. Det finns ganska lite information om denna fisk och dess lek beteende i litteraturen, vad jag förstår så är det inte riktigt någon som kan lämna exakta uppgifter om hur leken går till, det står för det mesta bara att den är yngelvårdande, liksom Crenuchus spilurus.

    Mvh Jesper Flygare

    Kommentar

    • Pär J.
      • March 2002
      • 284

      #3
      Det ska bli att höra hur det går för dig med dina exemplar. De jag såg var också väldigt klena ut, men de kanske inte får rätt foder i butikerna.

      Det enda jag sett om dem finns på följabde sidor:
      http://www.weichwasserfische.de/poecilocharax.htm (tyska)
      http://blackwater.50megs.com/weitzmani.htm (engelska)

      Lycka till!
      /Pär

      Kommentar

      • Pär J.
        • March 2002
        • 284

        #4
        Någon som har erfarenhet av denna fisk nu två år efter denna tråd startades?
        Slår nog till på något par imorgon så det vore kul om någon fler har denna för erfarenhets utbyte.

        /Pär

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jag har inte odlat Poecilocharax, men om den är som Crenuchus kan ni ju ta en titt på min beskrivning av Crenuchus-odling:
          http://mikes-machine.mine.nu/Breeding%20notes.htm
          Scrolla ner till botten, det är den sista i listan. Kommer att göra en sida med foton så småningom, men har inte orkat än.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • patrick
            • November 2003
            • 178

            #6
            vad snackar ni om för fisk? är grymt nyfiken.
            Patrick

            Kommentar

            • jonas1971
              • January 2005
              • 4

              #7
              Jag har införskaffat några par av Poecilocharax weitzmani, sedan några veckor.

              Är det fler som håller dem här på forumet och har ni lyckats få dem att leka, eller har någon några andra bra tips?

              Kommentar

              • Pär J.
                • March 2002
                • 284

                #8
                Har har nu fyra stycken, troligen två hanar och två okända. De växer sakta men jag hoppas att de ska kunna färga ut ordentligt, största hanen har dragit ifrån lite i storlek och skimmra snyggt i blå/svart.

                De är ännu bara runt centimetern så lite större borde de bli så småning om.

                Håll denna tråd vid liv och rapportera om era fiskar.

                /Pär

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Mina crenuchus-yngel är nu halvvuxna, runt 3 cm långa, och har börjat färga ut. Hanarna har fortfarande inte fått sina långa segelfenor, men aggressionsnivån stiger redan mellan dem. De går dock tillsammans med dvärg-gädd-ciklider, Teleocichla gephyrogramma, så hanarna kan inte spänna sig så mycket för då kommer en dvärggädda och sätter P för dumheterna.
                  Har hittat ett blivande hem åt crenuchusarna, så nu gäller det bara att få fast dem...

                  Crenuchus-ungarna är mycket oräddare och, lustigt nog, färggladare än sina vildfångade föräldrar, och inte heller alls kinkiga i maten som föräldrarna var.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    • March 2002
                    • 284

                    #10
                    Kul att det gått bra för dig och dina Crenuchus.
                    Har inte sett mer ån P weitsmani i butikerna men det sk väl finnas minst två arter i de båda släktena, Pocilocharax och Crenuchus.

                    Är de svåra att få tag på eller är de bara okända så butikerna vill inte ta in dem?

                    /Pär

                    Kommentar

                    • jonas1971
                      • January 2005
                      • 4

                      #11
                      Jag har två par Weitzmani där hanarna är dryga 3 cm, honorna något mindre.
                      Hanarna har regelbundna dueller om vem som är vackrast, vid dessa dueller så ändrar hannarna färg från ljus till mörk buk och all färg blir mer intensiv och de fäller ut sina fenor och skjuter ut och spänner ut underkäken för att se så stora ut som möjligt.
                      Dessa fiskar äter grymt mycket och växer fort, de får levande foder med fryst som till skott och de tycks stor trivas.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pär J.
                        Kul att det gått bra för dig och dina Crenuchus.
                        Har inte sett mer ån P weitsmani i butikerna men det sk väl finnas minst två arter i de båda släktena, Pocilocharax och Crenuchus.

                        Är de svåra att få tag på eller är de bara okända så butikerna vill inte ta in dem?
                        Jaa du... Vad gäller Crenuchus finns bara en art beskriven, Crenuchus spilurus, men jag har själv haft en Crenuchus-hane som hade helt annan färgsättning, kroppsform, fenform, och ögonfärg än de som sen lekte; en arbetskamrat har haft fiskar med annan fenform och färg, och på nätet har jag sett bilder på två andra former... Dvs enligt mig finns det minst 4 obeskrivna Crenuchus (och ingen vet om spilurus nånsin importeras!).
                        Här är bägge mina hanar:

                        Den ljuse knubbige med små guldfärgade ögon och långa fenor är den som är pappa till alla mina yngel.

                        Av Poecilocharax finns två arter beskrivna, bovalii och weitzmannii. Jag har aldrig sett bovalii ens på bild, medan weitzmanni mycket sällsynt dyker upp i zooaffärer (ofta som "förorening" bland vildfångade, små, kardinaltetror). Salmlernetz nämner att det finns minst en obeskriven Poecilocharax:
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Min sida om odling av Crenuchus är uppe nu:
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...