Smyglekande svarta neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skr
    • December 2002
    • 267

    Smyglekande svarta neontetror

    För ett par dar sen upptäckte jag en liten svart neontetra i miniatyrstorlek i akvariet. Mina tetror har alltså nåt fuffens för sig när jag inte tittar på, och uppenbarligen har åtminstone ett yngel klarat sig till hyfsad storlek. Jag antar att detta fuffens kommer att upprepas, men jag är alldeles för lat för att hålla på och ta undan fiskar och låta dem leka av i ett annat akvarium, utan tänkte bara låta naturen ha sin gång och vara tacksam för de yngel som inte blir fiskmat. Frågan är bara om jag kan se till att de små krabaterna har något att knapra på när de är riktigt små - dvs. vad äter ynglen? Är de redan från början stora nog att knapra i sig torrfoder och räkmix eller skall jag kanske pytsa i lite artemianauplier med jämna mellanrum? Infusorier och svävalger brukar akvariet ordna självt, om jag låter bli att grilla dem med UV-filter; räcker det om jag låter bli med det?
    Som ni hör är jag helt väck när det gäller odling, så tips och råd mottages tacksamt.
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Mata med yngelfoder och cyklops så växer den till sig.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Exakt samma sak hände mig. Tror att det enda ynglet som överlevde höll sig gömd bland flyxväxterna och levde på infusorier. När jag upptäckte fisken var den redan så stor att den kunde käka torrfoder. Men nykläckt artemia är kanon, det tycker även de vuxna fiskarna.
      mvh Daniel
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Har hänt mig också, men jag trodde inte på det, eftersom jag har fullständigt fel vatten (hårt). Skönt att läsa att jag inte är ensam!

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Kul! Normalt finns det tillräckligt med mat i stora väl inkörda akvarium för att enstaka yngel skall klara sig utmärkt. För mig har det t.o.m. varit så att sådana slumpyngel ibland växt fortare än de jag tagit hand om. Det är dessutom alltid de finaste, friskaste och starkaste ynglen som överlever under sådana förhållande, så de är perfekta att odla vidare från.

          Det skulle vara intressant att veta hur många liter vatten per fisk ni har som också fått några andra yngel från frilekare att klara sig. Minst 10-20 L/fisk har jag haft när det lyckats.

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            När detta hände hade jag 2 ancistrus, 4 pansarmalar och 30 tetror i ett 250 liters. Nu har det flyttat in 6 honungsgurami också. Det är väldigt mycket plantor o rötter så de har haft all möjlighet i världen att gömma sig.

            Kommentar

            • skr
              • December 2002
              • 267

              #7
              Jag har mindre än 10 l akvarievolym per fisk, och mycket mindre än 10 liter *vatten* per fisk. Megamycket gömställen dock, bl.a. växtsnår där de stora fiskarna inte ens fysiskt kan ta sig in.

              Kommentar

              Arbetssätt...