neon+ rundskål

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    neon+ rundskål

    Nu är jag förrvirrad igen och behöver er hjälp!
    Jag har hört innan och någon här sa att man ej kan ha neontetra i rund skål det blev inte så gamla då. Men sedan har jag läst att neon är bra i sk. nanokar? typ någon liter. Och sen läste jag här på zoopet att rundheten i sk. guldfiskskålar ej gjorde fiska förvirrade utan det är den lilla vattenvolymen som är problem och då pratar vi trodligen om slöjstjärtar....

    Hjälp mig! Skulle jag ändå kunna ha mina sammanlagt 17 neontetra i min runda skål???
    De är inte så stora så 25 liter skulle nog räcka med 1 cm principen.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • preske
    • July 2003
    • 37

    #2
    Dessa skålar har inte många vänner bland akvarieintresserade. Det kan fungera, men ofta är det svårt att lyckas i längre perspektiv. Tetror kan man ju mkt väl hålla under kortare tider i mindre kar, men ffa i odlingssyfte.
    Diskus Alenquer/Turkos
    A. Cacatuoides Orange Flash
    C. Sterbai/Aenus
    L 200
    LDA 01
    L 260

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      För små kar är inte bra...
      Runda kar är i te heller bra...

      Litet och runt kar är sämst...

      Jag skrev i din andra tråd med...
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tycker nog att 17 neoner låter lite väl mycket för 25 liter (vare sig det är ett akvarium eller en skål).
        Annars har du rätt i att det primära inte är om akvariet är runt eller trekantigt eller rektangulärt.
        Sedan tycker jag nog att den som kom på 1 cm principen skulle skämmas - det är ett oerhört dåligt sätt att räkna ut hur många fiskar man kan ha i akvariet bl.a. eftersom en fisk som är 10 cm oftast väger minst 4 ggr så mycket som en fisk som är 5 cm.
        Men om man nu ändå räknar efter denna "regel" så innebär det att man kan ha 25 cm fiskar och en neon blir 5 cm vilket innebär 5 neoner.
        Jag tycker nog att 7-8 neoner vore lagom i en sådan skål, men inte mer.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          1 kampfisk hane i den runda kanske skulle bli bättre!
          och inget annat. Nej, jag ska nog ej använda den alls sen är det stora är igång.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Det är säkert så som Kjel skriver att 1 cm regeln inte är det optimala sättet att veta hur mycket fisk man ska/bör ha i ett kar.

            Men när man är nybörjare har man vanligtvis ett mindre kar och det är inte lätt att veta hur mycket fisk man kan ha och vänder man sig till en zooaffär så tycker jag ibland att många får fel uppgifter då de verkar vara mer intresserade av att sälja fisk än hur fiskarna har det.

            Då är 1 cm regeln en vettig regel när man håller sig med småfisk i ett litet kar som är av fredlig art. Som jag skrev i din andra tråd så är en 25 l skål inte 25 l vatten då du får dra av för sand och inrdening samt att man aldrig fyller ända upp till kanten. Så då är det inte så många liter kvar...

            Men smaken är som baken... delad!
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Hmmm 1 cm fisk per liter...
              Jag läste nyss en i broschyr ang dammar från Aquainteriör. Där har man en helt annan "regel" : - 50 cm fisk per 1000 liter
              Det betyder 1 cm fisk per 20 liter...
              Den egentliga sanningen i dessa regler ligger nog någonstans däremellan...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                erikthur: Det gäller antagligen för koi, dom saknar tarm så sk*ten åker rätt ut, plus att dom grisar ner lite extra. Sen så är dom väldigt syrekrävande.
                Na klar!

                Kommentar

                • gosatta
                  • December 2002
                  • 2669

                  #9
                  1 cm per liter är alltid idiotiskt!

                  skulle en 30cm ciklid kunna gå i ett 30 liters akvarium? njae jag tror inte det. Stirra er itne blinda på siffror och löjliga reler använd lite sunt förnuft istället. Läs om fisken och ta reda på hur den lever / var den lever och sen bör man kunna tänka ut på ett ungefär hur mycket den behöver och att ge den mer är nästan aldrig fel.

                  Självfallet är alla anvisningar om antal liter väääldigt flexibla efter som så otroligt måga fler parametrar en enbart liter spelar in.
                  /Mats Åhrman
                  http://www.gosatta.org
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com
                  http://www.ciklid.se

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Förmodar att i de flesta fall så köper första gångsköparen inte en 30 cm stor fisk.... Sen finns det ju bla här en rekomendation hur stort kar en art behöver ha....
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • nof
                      • February 2004
                      • 121

                      #11
                      Det finns ju en tumregel till, att akvariet skall vara minst 10 ggr längre än fisken. Tillsammans med 1 cm regeln ger det i allafall en fingervisning om hur man kan kombinera fiskar i ett akvarium.

                      Det innebär att för neontetrorna som blir 5 cm så bör akvariet vara minst 50 cm långt och 30 cm fisken gosatta tog som exempel skall vara i ett tre meter långt akvarium!

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        • March 2003
                        • 112

                        #12
                        Hade själv en 25L skål med ett stim neontetror (tror det var 8-9 stycken) och två amanoräkor som mitt första akvarium. Hade det igång i ca ett år och så vitt jag kunde se så trivdes både fisken och räkorna. Jag hade inga större problem i alla fall.

                        Körde med ett luftdrivet bottenfilter (Hagen har speciella skålbottenfilter), grovt grus, samt ett par stänglar vattenpest. Som ljuskälla använde jag en vanlig skrivbordslampa med kompaktlysrör. Bytte väl en 3-4L två ggr i veckan.

                        /Bjorn

                        Kommentar

                        Arbetssätt...