Fungerar detta tror ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scrats
    • March 2004
    • 17

    Fungerar detta tror ni?

    Jag har ett 60l kar som jag hade tänkt att ha som sällskapskar.
    Tror ni att dessa fiskar och fiskmängd skulle gå: 15 st koppartetror, 4 guppys (1 hane och tre honor) och någon/några algätare? Tar gärna emot förslag angående algätaren/algätarna också.

    Mvh
  • smulan29
    • March 2004
    • 24

    #2
    Bara du tänker på att du ska ha 1 cm fisk / liter vatten.Själv skulle jag nog nöja mig med 10 st tetror och guppys och algätare eller någon mal.
    smulan29

    Kommentar

    • Scrats
      • March 2004
      • 17

      #3
      Hej!

      Jo jag satsar nog på 10 st istället. Nu när jag surfade omkring på Zoopet så hittade jag kuhliiålen, så jag funderar på att skippa algätarna och införskaffa två sådana istället. Så nu är frågan ifall man kan ha 10 st koppartetror, 4 guppys (i hane och två honor) och två kuhliiålar i ett 60l kar? När kuhliiålarna blir för stora så kommer dessa att flyttas över till ett 120l kar, men fram tills dess, tror ni att det skulle gå?

      Mvh

      Kommentar

      • ViZiR
        • December 2003
        • 490

        #4
        Ja, det går utmärkt.
        Har kuhliiålar med både platy och guppy och algätare (otocinclus, ancistrus och algätande räka. )
        Kuhliiålarna får vara ifred, och de utgör inget hot för de andra arterna du har tänkt dig.

        Det finns ett sätt, som de flesta använder för att räkna ut hur mycket fisk man kan ha, nämnligen 1 cm fisk/ 1 liter vatten.
        då brukar man räkna när de är fullvuxna.
        med fullvuxna kuhliiålar blir det trångt, men de ska ju som sagt var flyttas.
        ett tips med kuhlii: De gillar så trånga utrymmen de kan hitta, så om man inte har finkornig sand pressar de sig in under det mesta.
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

        Kommentar

        • pettsson
          • April 2004
          • 7

          #5
          Hej det finns ju den svarta kuhliålen (pangio pangia). Den blir endast 6 cm. Har själv två stycken som jag har i mitt 47 liters akvarium och det fungera utmärkt.

          Kommentar

          • Mazi
            • January 2004
            • 868

            #6
            Jag har 2 svarta kuhliiålar och båda dom e 12 cm.. dessutom e båda relativt unga

            Kommentar

            • Rambo
              • February 2004
              • 672

              #7
              Funderat på att ha Amano/Japonica räkor som algätare?
              Det borde vara en fisks volym som är mer avgörande än dess längd när det gäller hur mycket vatten volym man ska ha till dem, så att ha 1liter per cm kuliål är det nog ganska bra marginaler på.
              575l Åleds
              80l JAD
              Tiffany - perser/norskskogskatt
              Lizton - renrasig Bengal

              Kommentar

              • Terje
                • April 2004
                • 3

                #8
                Kuhliiåler liker seg best i grupper på mer enn 6.
                Regelen med 1cm/liter gjelder ikke for små eller store fisk. Med små fisk (som tetra) kan man ha mer, og med store fisk mindre.
                Som algespiser ville jeg anbefale en Farlowella art, eller en annen grenmal. Sturisoma-artene er også vakre.

                Kommentar

                Arbetssätt...