Hur stort kar till 2st pirayor?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonny
    • March 2002
    • 79

    Hur stort kar till 2st pirayor?

    Hej!

    Jag har 2st pirayor den en ca 9cm den andra ca 11cm...
    Jag har dom i ett kar på ca 50liter som dom börjar växa ur ganska snart... Men dom trivs där i ensålänge =)

    så jag tänkte köpa ett nytt kar...
    men undrar hur stort dem "behöver"??
    -Dom är ju som sagt bara 2
    I mina akvarium simmar det Amerikanska bjässar... allt annat är skit!
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    #2
    Tänk på att dom blir 35cm långa!! Dessutom är dom stimfiskar!! Jag skulle säga att dom behöver ett 720-liters för att komma till sin rätt!!
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

    Kommentar

    • Jonny
      • March 2002
      • 79

      #3
      Men helt seriöst! dom blir ju knappast 35cm i fångenskap... Inse fakta!!!
      Och jag skiter fullständig i om det är stimfiskar eftersom mina pirayor trivs alldes utmärkt även om dom bara är två!
      Men det är inte snällt att bara ha en!
      Dom har varandra i alla fall!
      I mina akvarium simmar det Amerikanska bjässar... allt annat är skit!

      Kommentar

      • Mcoist
        • May 2003
        • 296

        #4


        Dom kan lätt bli runt 30cm utan problem skall du bara ha 2st är inte det lite tråkigt eller du har andra fiskar tillsammans med dom ?

        ett 375 liters borde funka bra. mindre funkar inte bra pågrund av att dom inte ha längden inne minst 150cm långt.
        4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
        1st 540L som skall limmas och repareras.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

        Kommentar

        • Jonny
          • March 2002
          • 79

          #5
          Jag har dom ensamma just nu!
          men jag har ett kar på 312liter med 2st stora oscar på ca 30cm

          kan jag ha pirayorna tillsammans med oscarna? utan att mina oscar blir angripna?

          Jag ska bara ha dom tillsammans med oscarna så dom får växa till sig lite! sen ska dom få ett eget!

          I mina akvarium simmar det Amerikanska bjässar... allt annat är skit!

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Jonny: Om du i alla fall skiter fullständigt i vad människor här säger, varför frågar du då?

            Pirayan är en stimfisk, pirayan blir 35cm om den får rätt förutsättningar att växa. Att dina sedan inte blir det därför att du låter dem gå i endast ett par och i en alldeles för liten burk beror inte på att du är duktig utan därför att du plågar dem.

            Det är inte så svårt att få människor att bli småväxta och asociala heller genom att låsa in små barn i mörka kalla källae och ge dem undermålig kost, men det skulle du säkert inte komma på tanken att göra.

            Läs mer om pirayor här: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/piraya.htm

            Kommentar

            • Zaphi
              • November 2003
              • 724

              #7
              Fiskar i fångenskap blir i många fall mycket större än i naturen då de ju får mycket mer mat. Det är inte alltid så, men i många fall.

              Om du vill att fiskarna skall bli mindre för att du ger dem för lite utrymme så är du en galen djurplågare, inse fakta! ;-)

              Två pirayor behöver nästan lika mycket utrymme som 10. Problemet är ju inte direkt att de simmar på varann, utan vill ha en viss yta att röra sig på, speciellt om de blir skrämda då de lätt kan skada sig i små akvarium...

              Jag anser det vara tragiskt att det finns sådanna som du som håller på med denna hobby. Du skiter i fiskarnas naturliga beteende och verkar bara ha fiskar för att visa upp för polare. Du verkar ju inte bry dig ett smack! Kanske beror det på okunskap, men isåfall skall du ju lyssna på vad du hör här.

              Det är lustigt hur du bara skiter i miljoner års utveckling mot att bli en stimfisk också och säger "de har ju varann". Skojar du eller?

              312 är alldelles för litet för vuxna oscar också.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • imported_n/a
                • December 2003
                • 163

                #8
                "Om du vill att fiskarna skall bli mindre för att du ger dem för lite utrymme så är du en galen djurplågare, inse fakta! ;-)"

                vad kör du med för jävla skitsnack själv?
                Han skulle ju köpa större till dem för att han ville dom skulle ha det bra. Frågan var ju hur stort eller hur?

                jisses orka människa ...

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Wempx: Jonny skriver själv att så stort som föreslås skall han inte ha, för hans pirayor blir inte så stora. Och ödmjukheten i hans invändningar mot det stora karet lyste med sin frånvaro...

                  Kommentar

                  • Ekbor
                    • December 2002
                    • 158

                    #10
                    är det riktiga pirayor kommer den större slå ihjäl den mindre om du itne köper en till, är det pacus så kommer dom bli jävligt tora och btw, 720 kommer itn att behövas, jag har 7 st i ett 540 helt utan problem...

                    Kommentar

                    • Haleli
                      • August 2003
                      • 413

                      #11
                      Hej Jonny !

                      Dina Pirayor går just nu i ett alldeles för litet akvarium !
                      Tänk på att de är stora fiskar redan nu, om du jämför "belastningen" av deras vikt med små tetror ! Fodermängden och avfallsmängden blir för stor! Om du snålmatar för att minska deras tillväxt,så tvingar du den ena att äta den andra.Pirayor har inga kompisar när de är hungriga.
                      Att flytta ihop dem med dina Oscar i stora burken,"så att dom får växa till sig lite" är en mycket bra tanke,(för Pirayorna),-men inte för dina Påfåglar ! Pirayorna kommer att se dom som ett levande skafferi och hjälpas åt med styckningen.Varför inte göra en annan omflyttning istället-sätt Påfåglarna i lilla burken tills du köpt större.Båda Pirayorna kommer inte att överleva länge till i 50 L,
                      så jag måste fråga varför du överhuvudtaget skaffade dom ?
                      MVH

                      Lisa

                      Kommentar

                      • Jonny
                        • March 2002
                        • 79

                        #12
                        HAHAHA jojo visst!

                        Jag är ingen jävla djurplågare som ni påstår! I så fall är det mina föräldrar för dom vill inte ha större!
                        Och kom inte med nått skitsnack nu om att jag kunne valt minre fiskar!

                        Mitt 312L är inte för litet för mina oscars! punkt slut!

                        Dom har lekt i det många gånger och det har blivit yngel!

                        Om fiskar leker så betyder det att dom trivs!!

                        Suug på den karamellen!
                        I mina akvarium simmar det Amerikanska bjässar... allt annat är skit!

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          nej, men då kanske det är dags att byta ut dina pirayor mot platys eller nåt sånt...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • ricke
                            • February 2004
                            • 352

                            #14
                            oscars kanske går men pirayena försk byta in dom där du köpter dom mot ett par svärdbärare lr guppy det e mer lagom i ett 50 L

                            Kommentar

                            • Haleli
                              • August 2003
                              • 413

                              #15
                              Till Ekbor !

                              Hur resonerar du när du säger att den stora kommer att ta ihjäl den lille om han inte köper en till ? Skulle tre vara säkrare än två ?
                              Läs artikeln om pirayor på; www.bollmoraakvarieklubb.org
                              MVH
                              Lisa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...