Galen fantomtetra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagrik
    • March 2004
    • 25

    Galen fantomtetra!

    Jag skaffade fem st fantomtetror igår. Tre ganska stora (2-5cm) och två mindre (1 cm). En av de stora är riktigt på hugget bokstavligt talat. Jag har ett hörn i akvariet med växter där han håller till och jagar bort övriga fiskar. Han är väldigt knyckig i rörelserna och attackerar inte bara sina egna (även om det är vanligast) utan även neontetrorna får sin del och platyna (korallisar)sin. Är detta ett revir beteende? Borde jag plocka bort bråkstaken?

    Har för övrigt nyligen startat med akvarium (160 liters). har 20 neontetror, 5 korall platy och 5 fantomtetror. MYCKET snyggt och trevligt!
    /Jagrik "Viva la vida aqaria"
  • jagrik
    • March 2004
    • 25

    #2
    hihi
    /Jagrik "Viva la vida aqaria"

    Kommentar

    • paletten
      • January 2004
      • 95

      #3
      nej du behöver inte plocka bort den bar den inte skadar fiskarna
      112*multissar* kommer blåneon senare!

      540L *lamprologus calvus black pearl*
      *Neolamrologus Kiku Splendens*
      *Tropheus sp."black", Kiriza Zaire*

      adda msn Gramse_one@hotmail.com

      Kommentar

      • Chrissie
        • March 2004
        • 9

        #4
        Hej Jagrik!
        Jag gillar fantomtetror dom är jättevackra men så värst fredliga vet jag inte om dom är. Du har rätt i att dom är 'knyckiga' i sina rörelser men dom är också snabba,pigga och personliga fiskar.
        Jag hade en fantomtetra som var väldigt bossig mot mina andra fiskar, tom mina nervösa blev förföljda!
        MEN detta hände precis när jag släppte ut mina fantomtetror i akvariet, jag tycker du ska avvakta en vecka och sen om 'fantomen' ändrar beteende. I början finns revirmarkeringar naturligt i fiskars beteende men när dom känner sig mer bekväma i det nya akvariet kan dom 'hitta sin plats' bättre.
        Om din fantomtetra inte ändrat beteende efter en vecka utan fortfarande attackerar dina andra fiskar tycker jag du ska vända dig till akvarieaffären där du köpte tetrorna och fråga om råd,
        precis som människor gillar inte fiskar bråk utan blir stressade och kan även bli sjuka om stämningen i akvariet inte är den bästa.
        Glad fisk är bra fisk!
        Lycka till! Kram Chrissie
        Chrissie

        Kommentar

        • matt.is
          • April 2003
          • 361

          #5
          "fantomcyklider" - vad är det för fiskar????
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=147329

          Kommentar

          • Chrissie
            • March 2004
            • 9

            #6
            jaaa...vad kan fantomciklid va för fisk när jag för övrigt skrev om fantomtetror! Jag skrev kanske fel? Petig du är då!
            Chrissie

            Kommentar

            Arbetssätt...