Vilken tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    Vilken tetra?

    Jag planerar ett 180 l akvarium och har beslutsångest. Egentligen hade jag tänkt välja pärlrasbora men lutar åt ett stim tetror i stället. Men vilka? Det är svårt att hitta en tetra som är liten (ca 4 cm), lugn och kan trivas med ljus botten (Julas blästersand). Valet står mellan kolglödstetra, opaltetra, citrontetra och rosentetra. Vilken hade ni valt och varför? Finns det andra alternativ? Kompisar i akvariet blir metallpansarmal, dvärggurami och blå borelli.
    Senast redigerad av Furis; 18 February 2018, 20:29.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Galaxy(pärl)danio är ju fin, men kanske "försvinner" i ett kar av den storleken, då den är liten även med daniomått mätt, ca 2 cm. Kolglödstetran är också en liten art, ca 3 cm. Finns ju hur många tetror som helst att välja på, men rosentetran (både den svartfenade och den vitfenade) är nog min favorit bland dem du räknade upp. Det är en rätt lugn tetra, som inte är så stirrig, och med ett intressant socialt samspel, där både hanar och honor sysslar med ofarliga sparringmatcher, där de spänner upp sig för varandra. En annan liknande art är svart fantomtetra, och så får man ju inte glömma briljant/diamanttetran.

    Just nu har jag själv kardinaltetror och kejsartetror.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Rosentetrorna jag hade blev rätt stora ca. 5cm skulle jag gissa. Kropsformen på dessa gör också att dom ser rätt stora ut. I ett 180l passar det kanske bättre med t.ex. fantomtetra gul, röd eller svart. Kolglödstetran är ju grymt vacker och blir inte så stor så den kanske hade blivit mitt val eller gul fantomtetra som simmar i mitt kar nu och som ofta leker.

      Kommentar

      • Furis
        • January 2018
        • 34

        #4
        Tack för svaren!

        Kommentar

        Arbetssätt...