hmmm ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danjol
    • March 2004
    • 84

    hmmm ?!

    När man ska odla tetror måste man då ha ett särskilt odlingsakvarium eller kan dom yngla i det vanliga akvariet sat säga?

    jag har ett 62 liters med 50 st neontetror i.

    .. seriösa svar tack ..
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    visst kan vissa av dom "yngla av sig" i ett "vanligt" kar men det kräver bra vattenvärden, mycket bottensubstrat (grenar växter biomassa etc. etc.) där dom rommen kan "försvinna" naturligt och ynglena kan hitta mat naturligt och att ingen äter upp dom små. Det är väll inte allt för vanligt att kar har sånna förutsättningar men det finns.

    Men för odling gäller alltid odlingsakvarium annars är det synd att kalla det odling och verkligen synd att kalla det seriöst.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • danjol
      • March 2004
      • 84

      #3
      ok tack =)

      Kommentar

      • tep
        • March 2004
        • 77

        #4
        jag har alltid lekt mina tetror (och barber) på följande sätt:
        Ett 25-30Liters akvarium som jag placerar på en fönsterbräda, fönstret skall vara placerat så att morgon solen går in i det. Fyller botten på akvariet med mörka glas kulor ( så att rommen kan falla ner emallan). placerar en doppvärmare på sidan av akvariet (kopplad till en timer). På kvällen fyller jag akvariet till hälften med Vatten från det akvariet som fiskarna normalt lever i, sedan flyttar jag över tre till fem lekmogna honor och två-tre hanar. lägger i någon växt som flytter på ytan. vänter ca 30 min, fyller sedan på med nytt rumstemp. vatten, långsamt så att fiskarna hinner vänja sig (två -tre cm. i taget). på morgonen slår timern på och värmer vattnet samtidigt som solen lyser in i akvariet, detta efterliknar naturen på ett bra sätt och fiskarna leker nästan jämt, (bättre resultat om man har matat med frysta svarta mygg ungeför en vecka innan lek) när fiskarna har lekt färdigt plockar man ut dem. Rommen ligger då kvar på botten av akvariet, vill man kan man försiktigt avlägsna glas kulorna. Naturligtvis har man en enkel luftpupm till akvariet hela tiden (fiskarna får behöver ju syre åven på natten) den ökar jag nu trycket till så att man får en bra fart i akvariet, sedan i med antimögel medel. sedan håller man god koll på akvariet, och när ynglen börjar röra sig (gulsäcken slut) så börjar jag mata lite lätt, det bör då ha hunnit komma en del alger i akvariet som fiskarna kan beta på lite..
        tep

        Kommentar

        • danjol
          • March 2004
          • 84

          #5
          fan va sjysst
          tack för det svaret det var guld värt
          tack en en gång

          Kommentar

          • danjol
            • March 2004
            • 84

            #6
            har du msn eller nått där man kan snacka mer med dig ?

            Kommentar

            Arbetssätt...