Skalarer och tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquarina
    • July 2002
    • 108

    Skalarer och tetror

    Ofta varnas för att ha skalarer ihop med neon och även kardinal tetra. Det rekommenderas ofta t.ex. glödband, rödmunnar, rio o.s.v.

    Men läser man om dessa så blir de ju knappast större än kardinaltetran ? Och glödband eller rödmun tycker inte jag ser ut att ha högre kroppsform heller. Är det verkligen så att skalarerna drar sig mer för att ge sig på dessa sorter? Eller handlar det mest om att de oftast är något större när de säljs i butikerna, eller är det sista något som jag inbillar mig ?


  • Ulf P
    • March 2002
    • 1615

    #2
    Jag har just nu scalare med riotetra och det går utmärkt. Man bör välja en tetra som har den lite högre kroppsformen, alltså mer rund. Kardinal, neon, glödband etc har ju en mer långsmal kroppsform och är lättare att svälja för scalaren.

    Glödband och rödmunnar skulle jag inte ha med vuxna Scalarer. Kan möjligen funka så länge scalarerna är små, men inte på sikt.

    Andra tetror jag haft med scalare utan problem är pristella, citrontetra, rosentetra, minortetra. Möjligen nån mer art. Gemensamt för dessa är den högre kroppsformen.

    /Hasse

    ==================================
    http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
    //Uffe

    Kommentar

    • Jonas81
      • January 2002
      • 611

      #3
      jag har rödmunsttetra med halvstora skalarer och det går aldeles utmärkt.

      kanske inte funkar när skalarerna blir större men jag tror de kommer att låta bli det för de har ju vuxit upp med varandra.

      därimot så var det inte något lyckat att stoppa ner 6st smås corydoras paleatus. de vart uppätna på en gång.



      //Jonas
      Jonas

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej,
        Jag håller med Hasse om att det är säkrare att välja de något högre tetrorna.
        Därmed borde t.ex. rödmunnar ligga i farozonen, men visst kan det funka (det finns ju t.o.m. en del som lyckats hålla kardinaler ihop med skalarer) om man har tur och storleksskillnaden inte är så stor.
        Att det alltid är just neoner och kardinaler som det varnas för att hålla ihop med skalarer, beror nog snarast på att detta är en vanlig kombination och många har testat med dåligt resultat (för tetrorna).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • cyroz
          • August 2002
          • 160

          #5
          jag har kardinaltetror ihoop med scalarer och det funkar mycket bra,,,
          men scalarerna....
          men detta kanske är ett undantagsfall,,,

          Andreas Olsson
          Andreas Olsson

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Min erfarenhet är att om scalarerna är små när man släpper i tetrorn blir det inte så stora problem, problemet verkar uppkomma när man släpper i neoner/kardinaler till vuxna Scalarer!

            // Magnus

            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            • Hata kaviar
              • October 2002
              • 23

              #7
              Hej!

              Jag har fullvuxna scalarer 10-15cm i kroppen, jag har testat med massor utav olika tetror och det jag kan säga är att:

              Neon, kardinal och glödbandstetra inte funkar så bra, rangordnat i sämst först kardinal och glödband funkar lite längre än Neonen men blir tillslut mat iaf.

              Citron, Minor, Rosen, Fantom, Vinkel, Lykt, Rödmun, svart Neontetra, har funkat utmärkt för mig, och Rödmunstetran tycker jag blir lite större än neon och kardinaltetra.

              mvh
              Kalle

              Kommentar

              Arbetssätt...