arga neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    arga neontetror

    Brukar neontetror gruffa på varandra? De verkar småirriterade och simmar på varandra och jagar bort varandra. Det är svårt att se vem som gör det men det är mer än en ialla fall. Mina är inte i ett stimm utan ibland 5-6 tillsammans.
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon
  • blope
    • March 2003
    • 80

    #2
    så gör mina också allafall...

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Dito... det är honorna som gruffar hos mig. De skapar smårevir över hela karet. Stimmat har de inte sedan första dagen de kom i karet...
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #4
        Jag tror att jag har många honor eller äter de mycket mat, ser småtjocka ut allihopa! Skönt att veta att det ej är fel på dom ialla fall!
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Gruffandet är lekbeteende. De börjar väl ha vårkänslor.
          Tyvärr brukar det aldrig bli nåt av äggen, eftersom de kräver extremt mjukt vatten för att bli befruktade.
          Det stämmer nog att det är honorna som håller revir, så var det hos mig med. En intressant grej är att se vad som händer när en hona gör ett utfall mot en hane: hanen darrar med fenorna, och då avbryter honan attacken.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Då har mina vårkänslor året om 'skratt'. Just nu har de vårkänslor i en Flajbox - de störs då inte av någonting, inte ens en flytt från en "lyxkåk" till en liten "garderob" så att säga.
            Rom har jag aldrig sett röken av så jag trodde inte de lekte alls...
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Åhfasen? Mina håller på sådär cirka en månad på vårkanten, resten av tiden är de ganska apatiska, och står tillsammans i ett löst stim och hänger. Mina skulle gärna få ha vårkänslor året om istället, de är mycket intressantare då!
              Att döma av odlingsbeskrivningarna på nätet bör inte neontetror vara lättstörda, nej: oftast rekommenderas att över natten placera några i ett helt oinrett akvarium med mycket mjukt vatten, och sen totalt mörklägga akvariet i ett par dagar. När jag försökt sånt med tetror (t.ex. mina blå tetror) har de blivit så skräckslagna och stressade att de nästan dött... Men inte neoner, tydligen.
              Äggen skall vara små och väldigt genomskinliga, plus att tetrorna själva gärna äter dem, så risken att få se den är rätt liten. Det är dock ren hörsägen; jag har sett vad som bör ha varit själva leken, men kunde likförbaskat inte se ett enda ägg!
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Mina står aldrig i ett stim och hänger utan sprider ut sig i hela 375an. Råkar någon annan av dem komma i närheten av reviret så blir det utfall bums. Jag funderade på om det kunde ha att göra med att de skapar mindre "matrevir" resten av året för de gruffar rejält just vid matningsdags.
                För närvarande har jag bara sju av tjugo kvar. De fick någon ögonparasit och strök med. Tycker det är ganska trista firrar så fler blir det inte. Citron- och/eller liten smycketetra tänkte jag prova i 128an ihop med mina pansarmalar.

                Det där med ägg förresten - kopparbarberna "ska" hänga sin rom i trådar... har då aldrig sett några sådana fast de leker varje månad. Däremot såg jag två yngel pila omkring några veckor efter att jag köpt de vuxna. Det gick inte att ta miste på att det var kopparbarbyngel, ena ynglet fick snabbt den klassiska färgen med randen och allt. Tyvärr var ynglen puts väck en dag och inga fler har det blivit.
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...