Kardinaler i ett växtakvarium? (och när?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oresare
    • December 2003
    • 273

    Kardinaler i ett växtakvarium? (och när?)

    Jag har, eller kommer iallafall väldigt snart att ha ett väldigt ljust akvarium med många lysrör för mina växters skull. Jag vill egentligen inte ha så mycket fisk men några tetror skulle jag gärna vilja ha som ger lite liv för de som tittar som inte är lika roade av växterna som jag är. Men helst så skulle jag vilja ha ett gäng kardinaltetror men överallt där jag läser om dem så står det att de vill ha lite dämpat ljus. Skulle de må väldigt dåligt om de fick bo i ett väldigt ljust kar där det dock fanns gott om växter och rötter att gömma sig i? Om det inte går alls, har ni några tips på tetror som är förhållandevis vanliga (okej, läs billiga) som trivs bra i mitt kommande ljus?

    Jag har haft akvariet igång med sex fläckiga pansarmalar nu. Jag har haft lite utslag av nitrit som försvann vid mitt första vattenbyte igår. När bör kan jag fylla på med mina tetror och hur många bör jag köpa åt gången?

    Det är 112 liter pH 6,6 och KH 3-3,5 och alltså inget nitritutslag än ifallt det är intressant att veta. Aningen tefärgat vatten av några rötter också.

    /olivia (nervös men ivrig nybörjare)
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag har 100 st kardinaltetror i mitt 375 liters växtakvarium. Jag belyser med 300 w metallhalogen så jag tror inte att ljuset skulle spela så stor roll för deras trivsel. Jag satte i 50 stycken åt gången när karet var ordentligt inkört (ca 2 månader). Jag gissar att du skulle kunna sätta i 20 stycken om några veckor utan problem.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • oresare
      • December 2003
      • 273

      #3
      Åhh vad bra! Om allt är som det ska om några veckor så ska det handlas kardinaltetror alltså.

      /olivia

      Kommentar

      • Thundercat
        • January 2004
        • 68

        #4
        Jag satte i 200 kardinal samtidigt i mitt kar, det hade varit igång en vecka då. Det var iofs inte helt nystartat. Har inte haft några problem och fiskarna verkar trivas alldeles utmärkt.
        720 L Malawi (Mbunas)
        540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
        54 L Yngelkar
        35 L Yngelkar

        Kommentar

        • Morpheus
          • February 2003
          • 673

          #5
          Det står ju att Kardinaltetrorna vill ha dämpat ljus, detta beror mycket på att det är så där de lever normalt och för att färgerna blir lite kraftigare än annars.
          Som alla andra säger så tror jag inte att de ha ont av att det är så ljust....
          Mvh Anders

          Kommentar

          • scoooob
            • July 2003
            • 102

            #6
            Du bör nog höja KH-värdet...det skall ligga mellan 5-10 annars kan du räkna med att fiskarna kan kola när som helst

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av scoooob
              Du bör nog höja KH-värdet...det skall ligga mellan 5-10 annars kan du räkna med att fiskarna kan kola när som helst
              Hur hade du tänkt att lösa kh 5-10 och kardinaltetror som vill ha ph 6-6,5??
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • oresare
                • December 2003
                • 273

                #8
                Ja, om jag vill ha pHt kring 6,5 så borde väl CO2-halten med KH 5-10 vara mer skadlig än variationerna med som blir av ett KH mellaan 3-4? Eller hur borde jag tänka?

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Stämmer bra oresare. Använd denna tabellen för bra kh/ph förhållande:
                  http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
                  Där ser du att kh 6 och ph 6,5 ger co2 halt på 61 mg/l, vilket är på tok för högt och förmodligen inte bra för fiskarna.
                  Jag själv har kh 3 och ph 6,5 vilket ger ca 26 mg/l. Jag tycker att du skall bibehålla kh och lägga dig på ph 6,6. Detta är inget problem om du byter vatten varje vecka.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Mina kardinaler trivs i mitt väldigt mjuka Göteborgsvatten...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...