Poecilocharax / Crenuchus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Poecilocharax / Crenuchus

    Frågor till folk som hållit dessa små rovtetror:

    1) Ger de sig på småfisk?
    2) Jag får intrycket att de är extremt skygga, så skygga att man sällan ser dem? Stämmer det?
    3) Hur knepigt är det att lära dem att ta frysfoder/räkmix?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    Azur: jag skaffade 4 Crenuchus, som jag har hafft extrem otur med.

    De första dagarna såg jag dem, då åt de inte. Sen simmade alla in bakom min BTN, varvid jag inte såg dem. Dock droppade jag ner lite räkmix då å då. Ibland lös jag in med ficklampa för att se om de levde. Efter en månad hadde två dött där bakom. En månad senare är helt plötsligt en framme, en fin hane! Han bodde under en rot i skuggan och rusade fram och tog mat. Det bodde även en till bakom BTN.

    Sen dumpade bror min en påfågel i mitt kar då den fick en massa stryk hos honom "nä den kan inte jaga fisk, käkar bara pellets" ett par dagar senare var mina Tetror uppätna.

    Stillsamma, skygga, tillbakadragna men inte rädda eller så så visst ser man dem när de har lust att synas

    Sammanfattning:
    1) yngel möjligtvis, men de jagade inte Sajica-ynglena jag dumpade i.
    2) inte extremt, men de lurpassar under överhäng i grottor etc.
    3) det tar lite tid bara men det går utan problem.
    fish r friend

    Kommentar

    • ShadowDawn
      • August 2003
      • 313

      #3
      Jag kan skriva lite om vad det står om denna fisk i en bok jag har

      En fredlig och stillsam fisk som gärna uppehåller sig bland täta växter eller kring rötter.
      Den är tålig.
      Kännetecken: Fettfena. Honan är mindre. Hanens rygg- och analfena är större och fanformig. Uppgifter om lyckad uppfödning saknas.
      Akvariemiljö: Snårbildande växter och rötter. Sällskapsakvarium.
      Vatten: 23-25*C, högst 10* dH, annars torvfiltrering.
      Foder: Tubifex, vattenloppor, cyklops, mygglarver, små fiskar.
      Hemvist: Sydamerika (Guyana och mellersta Amazonas)
      Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tackar, orm, det var ganska precis vad jag ville höra.

        ShadowDawn: jo, det som skrämmer mig är just det där med "små fiskar". Med ett par undantag (bl.a. mina mörtar) är mina fiskar under 4 cm långa... Plus att jag har mycket räkor.

        Samtidigt måste jag nästan prova: mitt 90-liters är som gjort för dem, när de färgar ut är de ju så grymt snygga, och zooaffären vill bli av med dem så de är nästan gratis. Funkar det inte får de väl gå på Bollmoras storauktion, helt enkelt.

        <djup suck> Så många coola fiskar, så få akvarier.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...