neontetra - dålig kvalite?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    neontetra - dålig kvalite?

    har ett akvarium på 375 liter med en massa svärdsplantor, rötter och i fiskväg: 9 ancistrus, 20 svarta neontetror och 20 vanliga neontetror.

    Grejen är den att jag köpt sammanlagt 50 neontetror, men har runt 20-25 stycken kvar. De dör och jag ser ingen annan anledning till det än att det är dålig kvalite på dem. De svarta neontetrorna mår bra och har ju ingen fisk som är stor nog för att käka upp neontetrorna. De flesta neontetror som lever är även de jag köpte in för ett år sedan, medan de jag köpt på senare tid försvunnit i hög grad.

    köpte 10 neontetror för ett år sedan. 20 på en affär för några månader sedan och 20 ytterligare i en annan affär för en månad sedan. Av de är det säkert 8-9 som lever av de 10 första och bara 10-15 av de 40 senaste inköpta. De 40 senare har alla varit mycket billiga, 5 kr styck ca, medan de 10 första kostade nästan det dubbla. kan det helt enkelt vara sönderavlade kassa stammar som de säljer så billigt?

    jag är mycket tveksam till att köpa fler neontetror i alla fall.

    Andreas
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #2
    Man odlar oftast inte neon/kardinal-tetra utan tar in dem i mängder VF för det är billigare. Så det är troligen du som inte kan ge dem det de behöver av någon anledning.
    fish r friend

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Kan vara så att dina vattenvärden skiljer sig från dom i butiken. Kardinaltetror vet jag är känsliga mot sådana förändringar.

      Kommentar

      • zdybnet
        • December 2003
        • 406

        #4
        Vad står VF för?
        //Karro & Johan

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          VildFångade eller Västra Frölunda men i detta fall gissar jag på det förstnämnda.....

          Kommentar

          • zdybnet
            • December 2003
            • 406

            #6
            ahaaa! Tack!
            //Karro & Johan

            Kommentar

            • bjurstrom
              • March 2003
              • 233

              #7
              Är de flesta neontetror vildfångade? jag trodde att de flesta på markanden var odlade storskaligt i asien?

              Andreas
              min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Är de flesta neontetror vildfångade? jag trodde att de flesta på markanden var odlade storskaligt i asien?
                Nästan alla neoner är odlade som du skriver, men oavsett om de är odlade eller vildfångade så kan de vara lite känsliga den första tiden. Köp inte sådana som är väldigt små och låt dem gärna ha acclimatiserat sig några veckor i affären också innan du köper dem. Att först transporteras från odlingsstationen till grossisten och sedan kanske bara någon vecka där innan de flyttas till ett nytt vatten i affären och sedan återigen flyttas till ett hemmaakvarium tar på krafterna. Så se till att de har funnits i affären några veckor innan du köper dom.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  • November 2002
                  • 1595

                  #9
                  ok jag antog att det var samma som med kardinaler, knök att få fram yngel. men då har man lärt sig något nytt idag *fanfar*
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Jag har haft samma problem fast med andra fiskar. Undrade också mycket över det tills jag en dag stod o tittade på när de fångade fisken i affären. De var otroligt hårda mot fiskarna och jagade dem runt i akvariet o tryckte upp dem mot glaset osv. Jag tror helt enkelt att de dog av stress. Har givetvis slutat handla där.

                    Så kolla hur de hanterar sina fiskar nästa gång du ska handla. Tror att det är en stor skillnad på Zoo-affärer och Fisk-affärer.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jag vill påstå att dina förluster är helt normala. Jag brukar räkna faktiskt med att 50% av dem kommer att dö inom 2-3 månader redan när jag köper neontetror.

                      Personligen skyller jag på att fiskarna fått profylaktiska doser antibiotika under hela uppväxten, och därför har kraftigt nedsatt immunförsvar.

                      De som överlever "inkörningsperioden" brukar leva länge.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • fredrikakesson
                        • November 2003
                        • 1363

                        #12
                        Köpte 12 st hos akvarielagret för 1 månad sen.Alla lever och har växt som bara den.
                        Fredrik

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          • November 2002
                          • 1595

                          #13
                          fast det var VF de hadde fått in va? så isåfall så lär ju bjurström ha rätt i att det helt enkelt är dålig taiwan-kvalite
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag vet inte om fredrikas neoner var VF, men jag tycker VF kardinaler är tåligare än vanliga odlade neoner i alla fall...
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Jag vet inte om fredrikas neoner var VF, men jag tycker VF kardinaler är tåligare än vanliga odlade neoner i alla fall...
                              Min erfarenhet säger precis tvärtom - på den tiden jag var grossit på akvariefisk så var det mycket ovanligt att det var problem med de neoner som man tog in från Asien, medan det tvärtom alldeles för ofta gick åt skogen med de sändningar med vildfångade kardinaler man tog hem.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...