Trasig fena på svart fantomtetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tixe
    • January 2003
    • 114

    Trasig fena på svart fantomtetra

    Jag upptäckte idag att två av min svarta fantomtetrahannar har trasiga ryggfenor. Fenan är kluven lite mer än halvägs in mot ryggen. Eftersom fenorna är så långa så syns det bara när de fäller ut dem helt, så jag vet inte hur länge de har varit sådana. De är alltså inte fransiga i övrigt, utan har bara ett jack.

    Jag har bara haft dem i en och en halv vecka, så jag har inte så stor koll på den här sorten än. När mina platyn hade trasiga fenor hällde jag i salt (vilket jag iofs inte såg så stor effekt av), fungerar det lika bra med tetror? De är pigga och friska i övrigt, och vattenvärdena är bra. Nån som har någon idé?
  • firre
    • February 2003
    • 170

    #2
    har du några andra fiskar i karet, isåfl kan du väll skriva vilka

    *SÖKER INFO OM MALAWI*

    Kommentar

    • Tixe
      • January 2003
      • 114

      #3
      Det finns även mosaikgurami och ancistrus i akvariet.

      Kommentar

      • firre
        • February 2003
        • 170

        #4
        Hmmmm. låter kånstigt? jag har 4st fantomtertror (svart) tillsammans med blandannat blodtetror/minortetror 4st å dåm e ju kända för att vara agresiva om dom inte får mat. så jag tror att en av mina fantomtetror har blivit en liten "hackhöna". Men blågurami är väll inte så aggresiva? å ancitrus går ju inte på andra på det sättet… dom är kanske lite mobbade av dom andra… men klyven ryggfena? Nej nu får du fråga nån annan jag förstår inte ricktgt



        *SÖKER INFO OM MALAWI*

        Kommentar

        • ami
          • March 2002
          • 294

          #5
          Detta är inte alls ovanligt.T.o.m.Naturligt.Vänta får du se ;de växer ihop rätt-så fort.Jag har fått för mig att de blir så där ,när de håller på att "småfajtas" med varandra.detta växer ihop!

          Kommentar

          • Tixe
            • January 2003
            • 114

            #6
            Tack för svaren. Eftersom detta drabbat de största hanarna så känns det inte som de är några mobboffer direkt. Däremot har jag sett att de visat upp sig för varandra en hel del (alla hanarna), dvs spärrat upp fenorna och simmat nära, lutande, brevid varandra. Några fysiska attacker har jag inte sett, men det är kanske möjligt att någon passat på att nypa till lite...

            Man blir ju lite orolig när det är nya fiskar och så där, men jag väntar och ser..

            Kommentar

            • ami
              • March 2002
              • 294

              #7
              Detta mmed spruckna fenor (tror jag)har med denna hårt ideliga uppspärrningen att göra.Jag menade så(uttryckte mig lite "luddigt".)Har märkt det på t.ex.rosentetra m.fl.som också håller på med sådant där skådespel också.Det växer ihop rätt snabbt,men kan återkomma då o då.Ingenting att oroa sig för.

              Kommentar

              Arbetssätt...