Sjuk kardinaltetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    Sjuk kardinaltetra?

    Råkade lägga detta under "Övrigt" i går - under denna rubrik hoppas jag att någon kan svara. Vi är visst flera med kardinalproblem...

    Köpte 5 kardinaltetror i gårkväll. Gjorde en ordentlig "koppning", och när de väl simmat ut ur påsen upptäckte jag att en liten stackare hade "kutrygg" och var lite blekgrå just där. När de fångar in dem i butiken pilar de ju runt så att man inte riktigt hinner se hur de som blir infångade ser ut (eller så var både jag och "biträdet" slarviga) och i påsen blir de ju lite dimmiga. Självklart ska jag höra med affären och de har utan knot ersatt nya, döda neoner, fast det var jag som startade akvariet lite fel. Är dock nyfiken att höra med alla experter här vad det kan vara. Någon som vet?
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Transportskada.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • EvaF
      • January 2004
      • 41

      #3
      Snälla Magnus! kan du inte utveckla lite vid tillfälle om du hinner, så att man kanske kan undvika det i framtiden, eller menar du en transportskada från varmare breddgrader, kanske? Om det "bara" är det och inget smittsamt (vilket ingen naturligtvis kan säga till 100% så här via nätet) så tycker jag nog att den lilla stackaren kan få leva och tas om hand på bästa sätt av oss. Jag är inte så hård på att alla behöver vara perfekta, varken djur eller människor.
      190 l sällskap
      6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Var den har blivit skadad kan ju ingen säga. Det kan ha varit vid fångst, vid grossistförvaring, vid flygtransport, hos den svenska importören/grossisten eller kanske i affären när hon rotade upp den till dig. Enda sättet att minimera det är genom att kolla att man inte får en skadad i affären. Små stimfiskar är känsliga och det krävs inte mycket för att skada dom. Sen om du skall behålla den eller ej kan jag inte råda om. Kanske den lider av skadan och avlivning är det mest humana. Kanske kan den leva och må bra ett par år utan bekymmer.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • EvaF
          • January 2004
          • 41

          #5
          Tack Magnus, vi ska ha den under uppsikt, den lilla vännen. Om den äter och verkar må bra så får den gå kvar.
          190 l sällskap
          6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

          Kommentar

          • MikaelE
            • December 2003
            • 350

            #6
            Lite off topic men kardinaltetror ska helst vara sju stycken eller mer för att dom ska trivas. I sitt naturliga tillstånd går dom i stim om flera tusen så 5 kan vara lite lite.
            Discusbilder -----> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=150569
            Skriv gärna kommentar!

            Kommentar

            • EvaF
              • January 2004
              • 41

              #7
              MikaelE,
              För mig känns det inte alls off topic, då jag i en annan tråd just undrat om man skulle kunna blanda neoner och kardinaler. Summa summarum tolkade jag alla svar, samt muntliga frågor till kunniga, som att de i ett akvarium blandar sig,men givetvis inte IRL. Så jag utökade det lilla neonstimmet med fem kardinaler i avsikt att vartefter neonerna kilar vidare ersätta dem med kardinaler. Det ser ut stämma,de håller ihop över rasgränsrna, vilket givetvis gläder mig, och den "sjuka stackaren" verkar inte ett dugg sjuk, äter, simmar och verkar allmänt pigg.
              190 l sällskap
              6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

              Kommentar

              • dgqlof
                • November 2003
                • 1344

                #8
                Hade det inte varit för att den var lite blekgrå vid kutryggen hade jag sagt D-vitaminbrist under uppväxten, men som sagt då blir de bara krokiga i ryggraden utan färgförändring.

                Kommentar

                • hannapanna
                  • January 2004
                  • 50

                  #9
                  Jag upptäckte en precis likadan (skada eller vad det är) på en av mina neontetror. Så hade den inte sett ut förut. 2 dagar senare var den död....
                  Det lät ju inte så roligt att höra, men det kanske inte alls var samma sak. Beskrivningen lät dock exakt likadan som min stackare...

                  Kommentar

                  • EvaF
                    • January 2004
                    • 41

                    #10
                    Min "krake" är fortfarande i fin form, äter och tycks må bra. Så den får leva vidare. Neonerna och kardinalerna stimmade fantastiskt bra tillsammans när jag gjorde delvattenbyte och möblerade om lite bland stenarna i gårkväll... Fast man kan ju inte stå där och skvalpa med handen hela tiden...
                    190 l sällskap
                    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

                    Kommentar

                    Arbetssätt...