Neontetror får spader vid matning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Neontetror får spader vid matning...


    Hej

    Kan ngn berätta för mig som nybörjare om det är normalt att neontetror får "spader" och simmar med huvudet nedåt (ca 45 grader) och darrar när jag matar dem med Tetramin ??

    Om de får svälta så simmar den snyggt i stim (20 st)...

    /Ove
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • DBrave
    • September 2003
    • 88

    #2
    Jag har sett samma sak. Det ser för mig ut som om de får för högt "deplacement" när de proppar i sig så de måste simma ryckvis neråt för att inte flyta upp. Det går över men jag tycker det verkar som om de hinner få i sig onödigt mycket. Kan ej vara bra...
    100 liter 1+2 fjärilsciklider, kakaduaciklider 1+2, ancistrus, neontetror.

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      Håll fodret mellan fingrarna under vattnet några sekunder och gnugga ut det. Då kommer fodret under ytan och blir genomvått.

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        de får luft i magen, det är inte bra för dem... min brukade göra så med, tycker det ser obehagligt ut.
        gör som ddglof sa, blöt fodret.. kan du göra i en mugg & hälla i det istället.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #5

          Är det bara jag som tycker det är ett skräpfoder om det innehåller så mycket luft att firrarna får spader ??

          Heter ju dessutom Tetramin , borde kanske döpas om till Tetrakiller

          Nä skämt åsido så borde de kanske informera på burken åtminstone !

          /O
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Tetrakiller hihi!
            Jo, men normalt brukar det inte bli så. En del fiskar verkar vara knäppa och kasta i sig maten och svälja luft, men vanligast är att flingorna inte hinner suga upp vatten innan fiskarna sväljer dem. Det kan bli så om man har en tjock hinna på ytan, om man har väldigt mycket flytväxter eller om man man matar genom en foderring. Om fodret flyter ut över en större yta brukar det hinna bli genomvått innan fiskarna letat upp det. Hoppas det hjälper dig.

            Kommentar

            Arbetssätt...