Neontetror och Kardinaler tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    Neontetror och Kardinaler tillsammans?

    Hej
    Någonstans i allt mitt "nybörjarsökande" tycker jag att jag läst att Neontetror och Kardinaler går i stim tillsammans. Stämmer det? Har 8 Neoner som jag väl bör utöka till 10-12, MEN om ovanstående stämmer skulle jag nog vilja övergå till Kardinaler allaredan. Tycker egentligen att de är lite vackrare. Någon som vet?
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    #2
    Men hallå, nu har 22 pers. läst min fråga, är det verkligen ingen som vet något? Eller är det en urbota dum fråga? Det bjuder jag dock på, Får jag bara vara nybörjare ett par år så kan nog jag också vara till nytta sen...
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

    Kommentar

    • Norpan
      • December 2003
      • 679

      #3
      Kanske ingen som vet? Jag har just nu (har tagit över från en bekant och inte hunnit köpa fler) en kardinaltetra och en neontetra och de håller ihop men jag vet inte hur det blir när jag köper fler av ena sorten?

      //jenny
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

      Grodor..lite trevligare, lite bättre

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Jag har haft och ska på nytt mixa neontetror med kardinaltetror. Det stämmer att dom ofta går i stim med varandra över artgränserna, men har du 8 neonisar och köper 10-20 kardinaler så kommer dom att blanda ihop sig naturligt, så det är ingen risk att dina neoner blir "ensamma" och utan ett eget litet stim att simma i. Kan tipsa dig hur man får fram deras färger maximalt: Jag har köpt svart finkornig sand, har planterat rikligt med växter och har en dubbelramp med lysrören Marine-Glo och Aqua-Glo. Blir hur snyggt som helst och de 10 neontetror jag hittills har köpt (fyller på efter hand för att undvika nitrit) lyser verkligen i sin fulla prakt som dom inte gör med andra rör. Ha Marine-Glo mot frontrutan så lyser det härligt blått ska du se.
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • EvaF
          • January 2004
          • 41

          #5
          Tack snälla Kampfisken! Och tack för tipsen med lysrör mm. Det verkar dock ännu lite överkurs för mig... Detta är ännu sällskapsakvarium på låg nivå, fast jag verkligen blivit biten av ämnet. Ska "fila" in tipset för framtiden. OCH kanske slå till på några kardinaler, men jag tänkte alltså att det kunde räcka att kanske köpa 4 st, då är de 12 tillsammans. Skulle det funka tror du? Känner de sig då som ETT stim på 12 individer? Eller blir de dystra...
          190 l sällskap
          6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Jag skulle vara intressad av att få reda på hur ni får dem att gå i stim överhuvudtaget! Jag har 40 neoner i ett 250 liters kar, och de simmar omkring var för sig, eller i smågrupper.

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              De fungerar bra tillsammans men de kommer nog att blandas ihop till ett stort stim.

              Kommentar

              • EvaF
                • January 2004
                • 41

                #8
                Nybörjare som jag är tycker jag ändå att jag lärt mig att för att de ska stimma måste de ha något att vara lite "rädda" för. Det är ju deras skydd, att gå ihop i stim. Tolkar det som att du har dem själva i det stora akvariet och då är det kanske svårt att få dem att hålla ihop.


                190 l sällskap
                6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  jo det stämmer, neoner & kardinaler stimmar inte så värst ofta om de inte är lite skrämda av större fiskar..
                  jag har drottnigsrasbora, de stimmar jämt..mina iallafall..väldigt vackra de med!
                  vill du riktigt ha fram färger på kardinaltetra skall du ha aquarelle rör, vitt ljus som får kardinalerna att lysa!!
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jag hade en kardinal med mina neoner och den fick inte stimma med de andra, men det fanns kanske andra anledningar. Över huvud taget så tycker jag att neoner och kardinaler är dåliga stimfiskar, de håller sällan ihop i ett enda stort stim. Jag har nu Citrontetror och Robertsitetror i mitt 720 l kar, och de går snyggt i två stim.
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • EvaF
                      • January 2004
                      • 41

                      #11
                      Tack för tipsen! Jag ska nog ändå försöka med några kardinaler till neonerna. Stimmar mest gör ändå mina barn... Fast de bara är två...
                      190 l sällskap
                      6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

                      Kommentar

                      • EvaF
                        • January 2004
                        • 41

                        #12
                        I gårkväll blev det 5 Kardinaler till de 8 Neonerna. Det ser jättefint ut i akvariet, förutom en sjuk(?) stackare, vilket jag frågat om i annan tråd.
                        190 l sällskap
                        6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

                        Kommentar

                        Arbetssätt...