stänk tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gurkan
    • March 2003
    • 632

    stänk tetra

    hejsan idag köpte jag stänk tetror och jag har en fråga... när märker man att dom ska leka?
    corydoras.
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    #2
    Mina har lekt fort efter jag köpt dem eller köpt in nya i gruppen. Man hör/ser när de hoppar upp på täckglasen. Sedan efter en tid brukar det avta mellan lektillfällena. Skulle tro att det är bra att sära på honor och hanar en tid.

    Jag har haft problem att få mina yngel att överleva. Dom är så små att dom inte kan ta artemia och har försökt med liquidfry men övermatar gång på gång. Det är svårare att svälta ihjäl dom än att mata ihjäl dom verkar det som. Nästa gång ska jag göra riktiga infusorier med bananskal.

    Lycka till
    Mvh
    Martin Persson

    Kommentar

    • gurkan
      • March 2003
      • 632

      #3
      tackar så mycket för hjälpen...
      corydoras.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Här finns en artikel http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/artiklar/Stanktetra/Stanktetra.htm
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • gurkan
          • March 2003
          • 632

          #5
          tack så mycket för länken ola
          corydoras.

          Kommentar

          • Martin Persson
            • January 2002
            • 120

            #6
            Ola: Läste artikeln att du också hade stänktetror. Hur lyckades ni bäst att föda upp ynglen. Var det med liquidfry eller "riktiga" infusorier?
            Mvh
            Martin Persson

            Kommentar

            • gurkan
              • March 2003
              • 632

              #7
              skulle vara kul å veta vilka som har stänktetra här på forumet förut jag då!... så ni kan ju hojta till om du har stänktetra
              corydoras.

              Kommentar

              • Ola Svensson
                • June 2002
                • 1081

                #8
                Jag lyckades aldrig med infusorier men litegrann med liquifry när jag försökte med yngelburk. S-Å lyckades hur bra som helst med liquifry. Kanske körde Mattias och jag med för små behållare men ynglen svalt ihjäl, det var inte pga. dåligt vatten. Bäst lyckades jag när jag lät fiskarna gå ensamma i 180 liter som jag droppade lite liquifry i. Då ökade stänktetrorna i antal. Kanske inrett akvarium + liquifry är bäst. Det brukar stå en massa konstigheter om hur man ska ta hand om äggen men i slutet skarpade jag bara bort dem med fingrarna. Alla kläcktes ändå. Problemen uppstår efter kläckning. Honorna leker inte speciellt länge, sedan blir de gamla så man har relativt bråttom.
                Mvh. Ola
                Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                Kommentar

                • Martin Persson
                  • January 2002
                  • 120

                  #9
                  Tack för svaret Ola. Jag har haft 3-4 kullar utan att klara någon hittils. Dom som klarade sig längst blev över en vecka. Har också haft dem i väldigt små burkar. Testar att lägga dom i ett 12 liters nästa gång.
                  Mvh
                  Martin Persson

                  Kommentar

                  • Jenny_A
                    • May 2003
                    • 60

                    #10
                    Tja!
                    En fråga bara!
                    Oavsett hur stora eller små burkar ni har ynglen i avänder ni någonting för att hålla värmen och för att hålla igång ngn typ av cirkulation i vattnet hos de små.
                    Även, oavsett vad ni matar med hur ofta gör ni det och hur mkt??
                    Jenny
                    frågar man ingenting får man heller ingenting veta...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...