Diamant/briljanttetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solen
    • September 2003
    • 2997

    Diamant/briljanttetra

    Någon som har erfarenhet av dessa fiskar.
    Lätt sköta osv
    Pricken den Store !
    ~~~~
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=462

    3 av 5 är väl inte lätt, men lagom!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • muppins
      • September 2002
      • 1629

      #3
      Jag har 13 st i mitt ganska nystartade kar.
      Väldigt vackra, gör sig bättre i ett lite skuggigt akvarium.
      Mina lekte konstant de första veckorna tills jag plockade bort deras "lekplats", en anubias på en rot.
      Men så var de ju ensamma i akvariet också, beter ju sig säkert annorlunda med andra fiskar inblandade.
      T ex så stimmar de ju inte alls när de är ensamma och inte har något som "skrämmer ihop dem". ( men det gäller ju många tetror... )
      De var dock ganska söndertrasade när de lekte eftersom hanarna var ganska agressiva mot varandra och jagade ju även honorna hela tiden.
      Men fenorna har vuxit ut igen och efter att jag plockade bort "deras" anubias har de lugnat ned sig med leken.
      Annars är det en väldigt lugn tetra som säkert går jättebra med scalarer också ( hade tänkt att skaffa några så småningom ).
      De glider mest omkring och gör inte speciellt mycket väsen av sig.
      De blir bara vackrare ju större de blir.
      Hanarna får en ganska långt utdragen ryggfena som så småningom blir lite lätt rosafärgad.
      ( mina tetror är dock lila just nu på grund av aquarelle-rör )
      Så om du vill ha en lugn, stor och härligt glittrande tetra så kan jag varmt rekommendera denna.
      /muppins


      Kommentar

      • Solen
        • September 2003
        • 2997

        #4
        Muppins

        Undrar lite om vad som är skäligt pris? I skövde vill de ha det till special ordr och därför dyrare runt 60-80 kr/st inkl frakt
        Undrar även ang sorgmanteltetran om du kanske vet?

        Pricken den Store !
        ~~~~

        Kommentar

        • GaybrielSwede
          • June 2002
          • 129

          #5
          Hmmm...om jag säger så här...briljantetror var bland de första jag skaffade till mitt nya akvarium för ca 2 år sedan, och då köpte jag 10 st, men nu har samtliga dött, medan jag har andra tetror som jag skaffade samtidigt kvar, bl.a. sorgmanteltetror, koppartetror, rosentetror och serpatetror...
          De felet jag gjorde var nog att aldrig mata med levande foder, så ska du skaffa briljanttetror så ska du nog mata med nåt levande foder emellanåt.
          60-80 kr/st låter däremot fruktansvärt dyrt!!! Vill minnas att jag gav ungefär 200 kr för mina 10...
          Simma lugnt!

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=58241

          Kommentar

          • muppins
            • September 2002
            • 1629

            #6
            Jag har köpt briljanttetror för både 30 kr st och 18 kr st.
            Där jag köpte dem för 18 kr visste de inte hur mycket de hade köpt in dem för, så där fick jag dem nog lite "för billigt".
            Den är ju lite dyrare än många andra ( vanligare ) tetror men 60 kr skulle jag aldrig ge för den...
            Men du får nog räkna med mellan 20 och 30 kr styck i alla fall.
            Jag har ju bara haft mina i två månader så jag kan ju egentligen inte berätta så mycket om dem, men jag har inte haft några problem hittils med dem.
            De har heller inte fått levande foder någon gång. Jag måste faktiskt erkänna att jag har väldigt svårt att tro att de dör om de inte får levande foder. Men däremot så är det säkert så att det uppskattas hos fiskarna och att den trivs bättre. ( men de flesta köttätande och allätande fiskar i naturen äter ju levande foder ibland... )
            Fast jag kan ju ha fel...
            Men jag får väl ut och jaga småkryp till dem i vår då...
            Sorgmanteltetran har jag aldrig haft och vet inget speciellt om den heller. Men de bleknar ju när de blir äldre och blir enligt min mening ganska trista i färgen.
            Men alla har ju inte samma smak....och tur är väl det.
            /muppins


            Kommentar

            • Solen
              • September 2003
              • 2997

              #7
              Det tackar vi för.
              Jag ska åter höra vad notan kan sluta på, annars får det bli nåt annat kanske fantomtetror får se vad ungarna säger också.....
              Pricken den Store !
              ~~~~

              Kommentar

              Arbetssätt...